Allmänt, Recept

Balls of steel for heroes.

Som många vet har jag börjat nosa mig in på raw food världen. Jag pluggade på en massa i somras när jag var i Australien. För mig hänger det ihop mycket med min utbildning. Jag kompletterar för att lära mig mer om näring i maten osv. Sjukt intressant och så självklart kör jag och testar hemma. Mitt största issue är att jag är en sådan jädra godisråtta. Jag erkänner fullt ut att jag är sockerberoende. Jag kan säga såhär att mitt nikotinberoende jag hade förut innan jag slutade röka (har haft en paus från feströkandet efter sommaren bravader och är uppe i tre rökfria veckor, no problemo at all!) är ingenting jömfört med mitt sockerberoende jag har. Socker är farligt för en. Det är svårt att undvika i dag. Det finns socker i allting du kan köpa. ALLT! Börja läsa på innehållsförteckningen nästa gång du går och handlar mat. LÄSKIGT! Men nu ska de råda bot på mitt sockerberoende. I hope!

Jag har märkt att det faktiskt blir bättre om jag äter en ren kost, det vill säga juicer, smoothies och sallader bland annat. Och jag har märkt att mina svagpunkter är eftermiddagarna och speciellt efter jobbet. Så nu så har jag faktiskt prövat och gjort ett litet recept på energibollar. Det bästa med raw food är ju alla goda efterrätter och snacks. Haha! Dessa bollar hittade jag på LoveRaw. Perfektta att ha i handväskan när suget kickar igång. Man blir nöjd och dem är tusen gånger godare är delicatobollar. Dem är helt devine!! Och innehåller en massa bra saker istället för socker, transfetter och annat skit.

Hur god ser den inte ut att vara? Måste göra en ny laddning då jag bara har en kvar i kylskåpet…

Så nu tänkte jag dela receptet som jag hittade med er!! Taget direkt från LoveRaw!

These balls have ingredients that supports the inner Hero in you!
• Good fats and amino acids from the Cacao butter and Hemp to nurture, ground and to keep you alert.
• Maca to balance your hormones, boost your strength, endurance and energy. Also Maca is an adaptogen herb that has the ability to absorbe stress.
• Cacao gives a wonderful edge of progressiveness, a bit like coffee but without the negative effects. Great for heroes that need to get on it. Cacao also brings cannabinoides which gives a natural high, that opens up for visionalizing and spreading the message of Love.
Balls of steel för Hjältar, blir ca 20 st.
 
• 60 g eller 1 dl krossat Kakaosmör (ska bli 0.75 dl som smält)
• 2 dl Dadlar (urkärnade men ej blötlagda)
• 2 dl skalad Hampa
• 2 nypor Himalayasalt
• 1 krm äkta Vanilj
• 5 msk raw Kakao
• 1 msk Maca
• 3 mskLucuma
Smält Kakaosmöret försiktigt i ett vattenbad. Under tiden, kärna ur Dadlarna. Mixa det smälta Kakosmöret med Hampafröna till en pasta i en matberedare. Tillsätt Dadlarna och mixa tills du har en deg. Tillsätt resten av ingredienserna och mixa tills blandat. Forma bollar som du rullar i riven cocos. Dessa kommer bäst till sin rätt väld kylda.
Så jag tycker att ni ska pröva på dessa godingar! Njut utan dåligt samvete!
Standard

One thought on “Balls of steel for heroes.

  1. Pingback: Just love. «

Kommentera

