Allmänt, Recept

Fortsatt juicefasta

Den här dagen flög förbi.

Jag mår bra och min kropp tackar för denna dag med goda juicer fyllda med näring. Det känns som om det var länge sen jag kände sån här energi. Klockan är tio och jag är pigg. Ska varva ner nu och skriva här om dom andra juicerna som slank ner idag.

Refreshing Detox
6 stjälkar selleri
1 gurka
1 msk green superfood (vetegräs, chlorella och spirulina)
20131006-220554.jpg
Jag har väldigt svårt för selleri. Jag kan verkligen inte äta selleri. Varken kokt, rå eller i grytor. Men av någon anledning går det att dricka som juice för mig. Jag var tveksam till denna dock för att det är så mycket selleri i men tro det eller ej.. Den smakar knappt selleri. Det måste vara gurkan dom avrundar smaken och gör den len och mjuk. Väldigt uppfriskande!

Efter den juicen sprang jag ut på stan för att möta upp Sarah för en kopp örtte och trevligt snack om kost, hälsa och livet. Väldigt mysigt då vi hittade ett hål i väggen där en indisk man sålde massa rökelser, tarotlekar, ljuslyktor, buddhor m.m. Underbar man som erbjöd sig att lägga tarotkort åt oss två. Åh, så längesen! Kul och prata lite om Tarot bl.a. Jag är enligt han en envis och naiv gammal själ. Stämmer rätt bra!

Efter en underbart häng med bästa Sarah var det dags att traska hem till min sjuka älskling. Han hade precis gjort klart nästa juice när jag kom hem.

Detox Mania
2 Rödbetor
1 Citron
1/4 Gurka
1 Äpple
2 stjälkar selleri
3 cm ingefära
En knippe persilja

20131006-223007.jpg En hardcore juice! Inget för veklingar. Först tänkte att den går nog ner snabbt som dom andra. Inte alls. Jag tror det tog över en timme att dricka en halv liter av denna. Ingen stress, utan det fick ta sin tid. Jag blev väldigt mätt och belåten. Och tro mig den rensar ut systemet!

Efter det intogs två tabletter av Innate Respons magnesium. Detta för att ge kroppen en boost av magnesium. Kommer skriva med om det en annan gång.

Vi avslutade denna juicefest med en god hemmagjord mandelmjölk med vanilj, kanel, dadlar och kardemumma.
20131006-222829.jpg Innan sänggång blev det även en tesked nakenhavre och ljummet vatten med en tesked pH-kalk.

Såhär skriver min lärare och mentor Lena Losciale om dessa två vitalvaror som passar perfekt att ta på kvällen vid sänggång.

Nakenhavre bidrar till en perfekt bakteriekultur i tjocktarmen, matar de livsviktiga bakterierna som är en förutsättning för vårt immunförsvar. Rensar ut plack och fickor i tarmen, bidrar till en god tarmrörelse i tjocktarmen.

pH-kalk är bra vid försurning, stela leder, hudbesvär, ont i huvudet, reumatism, om man ofta är sjuk, vid risk för benskörhet, trötthet, stelhet, värk, dåligt humör/surt humör osv. Sur i kroppen , sur i sinnet!

Kalken lugnar och återställer pH-värdet i kroppens vätskor vid stress, dålig mat och dryck, medicinering, stillasittande liv, ofta sjuk. Kalket gör vattnet i kroppens friskt och hjälper på så sätt kroppens celler i sin ut- och intransport av ämnen. Ta kalket på kvällen för att få en lugnande och kramplösande effekt av magnesiumkarbonaten.

Tråkigt nog mår Kalle fortfarande risigt. Hoppas på att han återhämtar sig under natten. Han har fått i sig massa näring och mycket vila! Vi har reagerat olika på denna cleanse. Vi hade dock olika förutsättningar då han är risig. Jag håller tummar och tår för en vändning.

Nu sussar han gott och det doftar härligt av lavendel, mejram och ravensara. Eteriska oljor som ska hjälpa mot hans hosta, lugna kroppen och ge mer syre. Vi får se hur morgondagen blir.

Massa kärlek!!

Standard

Kommentera

