Örter, Första trimestern, Holistiskt, Kost & Näring

Prental pantry

Vitaminer, tillskott, örter, fetter, grönt, eko, raw food m.m. 

En djungel finns där ute när det gäller kost kring gravida. Jag tänkte dela med mig av vad det är jag har för prenatal saker så att säga.

Here we go:

Först och främst tar jag mitt kosttillskott för gravida i första och andra trimester. Det heter Baby & Me Trimester I&II från INNATE Response Formula och ni hittar det här hos Gryningen. Detta har jag faktiskt ätit ända sedan i somras då vi var gravida första gången. Jag vill äta ett kosttillskott för gravida som är är gjort på mat och inte skapat med syntetiska mineraler och vitaminer. Detta är klassat Whole Foods och kan intas innan graviditeten och ända fram till tredje trimester. Sen får man byta till Baby & Me Trimester III &  Post. 

Jag hittade detta kostillskott när jag surfade runt på olika bloggar. Denna blogg Naturligtvisare skrev och förklarade vad skillnaden mellan folsyra och folat är. Som ni kanske vet är folsyra ett måste när man är gravid enligt Livsmedelsverket men efter att ha läst vad Naturligtvisare hade skrivit var det uteslutet. Så i Baby & Me Trimester I&II får jag i mig den naturliga formen som heter folat. Gå in och läs vad hon har skrivit här.

D-vitamin droppar inhandlade min älskling härom dagen. Det finns redan D-vitamin i kostillskottet men inte tillräckligt. Så Holistic D3-vitamin droppar i olivolja tillägger jag i ett glas vatten. Endast två droppar som är 1000IE då mitt andra redan har 1000IE och man inte ska överskrida 2000IE per dag.

Nässla, hallonblad, pepparmynta, citronmeliss, kamomill m.fl. är örter jag dricker som te och har gjort redan innan graviditeten. Många tycker att man absolut bör avstå från sådant under dom två första trimestrarna. Men jag anser att det är en god källa till näring. Vilket dom är. Och i och med att jag faktiskt har druckit örter sedan några år tillbaka är min kropp van vid det. Kan vara skillnad på om du inte alls intar örter osv. då får nog kroppen en chock vad vet jag. Skulle inte tro det dock då dessa örter är milda och stöttar, stärker och bygger upp inifrån. Jag har läst böcker om det och är utbildad Botanisk Pedagog. Jag vet vad jag gör! Mina gravid böcker (kommer ett inlägg om dom senare) är alla holistiska och i alla dessa så står det om örter i teer. Dessa örter som jag intar dagligen är alltså örterna som dom rekommenderar där. Läs Susun Weeds bok som heter For The Childbearing Year ur hennes Wise Woman Herbal serie om du vill veta mer ingånde, ni hittar den här. Denna örtakvinna har arbetat med örter och botaniken i många, många år. Mer om örterna i sig kommer i ett annat inlägg.

Probiotika är ett måste oavsett om du är gravid eller ej. Men framförallt om du är gravid. En bra tarmflora hos dig som moder skapar en god tarmflora hos ditt barn. Probiotika matar tunntarmen med goda bakterier för att skapa en bra balans i magen. En bra balans i magen gör att man kan ta upp näringen bättre. En rubbad tarmflora skapar obalans i hela kroppen och kan ge sig utryck i halsbränna, magproblem, lös i magen, hård i magen, nedsatt immunförsvar, eksem, hud-inflammationer, svamp, klåda osv. Jag inhandlar den här och den är i pulverform och man intar ett kryddmått om dagen.

Gurkörtsolja och nyponfröolja är mina go to vegetabiliska oljor för att få i mig essentiella fettsyror och jag inhandlar dom hos min lärare och kollega Lena. Dessa oljor innehåller stora mängder omega 3, 6 och 9. Dessa fettsyror är jätteviktiga att få i sig då man är gravid samt ammar. Dessa stimulerar tillväxten hos barnet samt mjölkproduktionen.

Sen har jag ätit ett bra tag tillbaka ren och ekologisk mat. Så kallad wholefoods, lista över det finns här. Dock är jag inte mer än människa och har mina dagar då ett och annat sött slinker ner. Men jag är medveten i alla fall och försöker nu när jag är gravid att äta mycket grönt. Gröna blad! That’s the shit!

Men varför alla dessa ”tillskott”? Vi borde ju få i och tillräckligt i vår kost. Ja det tycker ju jag med självklart men idag ser inte maten likadan ut som för flera årtionden sen. Maten är mer besprutad och näringsfattig. Vi äter inte tillräckligt med näringstät mat. Så även fast vi här hemma hos oss är näringsrik mat vill jag ändå vara på den säkra sidan och äta tillskott. Det är inget som skadar utan mer gör nytta. Och allt jag listat förutom Baby & Me äter jag ju dagligen oavsett om jag är gravid eller ej.

Det var lite hur mitt lilla prenatal pantry ser ut!

Standard

One thought on “Prental pantry

  1. Pingback: HELHET » Kosttillskott under sista delen av graviditeten

Kommentera

