Allmänt, Första trimestern, Holistiskt, Sacred Pregnancy, Tips och trix, Yoga

Exercise v.12 (11+5)

Stay strong for birth

Det finns dom som faktiskt redan nu lider av foglossning. Tack och lov har jag inte drabbats av det. Jag hoppas också att jag slipper det då jag läst att det verkligen är en pain in the ass att lida av det. Man tydligen liiiiider otroligt mycket av smärtan. Förståeligt.

Så regelbunden träning kan man både förebygga men framförallt lätta på gravidbördor, smärtor, huvudvärk m.m. Kroppen vet vi ju alla att den mår bra av regelbunden motion. Jag är sedan i tisdags förbjuden att utföra fysiska aktiviteter. Lätta promenader är ok men ingen träning. Så min yoga är inställd. Känner själv att jag verkligen inte vill utmana med fysiska aktiviteter såhär nära inpå en händelse som i måndags. Vi får se vad Eva säger på vårt besök på tisdag. Kanske helt grönt att börja med yin yoga igen. Kan ju hoppas! Längtar efter att sträcka ut kroppen ordentligt.

I boken ‘Sacred Pregnancy’ så skriver dom just om yogans fördelar under graviditeten. Dom skriver även om Kegels på svenska så kallade knipövningar. Alltså knipövningar där nere. Det ska vara bra för att förbereda inför förlossningen. Träna upp livmodern så att den är fit for fight! Hittade denna bild som beskriver hur du ska utföra dessa knipövingar. Börja idag och gör resten av livet.

Snippgympa-how-to-fyrkant-med-instruktioner-548x1024Väldigt rolig bild men även väldigt informativ!

Men åter till yogan. Jag yogar på Urban OM i Stockholm. Är ett yoga och meditationcenter. En underbart härlig oas. Går först och främst på deras relax yoga pass, terapeutisk yoga samt energize yoga. Spana in deras hemsida här för att läsa mer om deras ställe och deras olika pass.

Yoga är ju inte bara bra för den fysiska kroppen men utan också för den mentala biten. På Urban OM är det många gravida som går på deras Relax yoga pass. Det jag fått reda på vilket var otroligt viktig information när det gäller yoga är att man ALLTID ska informera instruktören/läraren om man är gravid. Oavsett om man är i första veckan eller i tjugofemte. Jag tänkte att man skulle säga till typ efter tolfte veckan eller så men nope. Redan i v.5 sa jag till efter den informationen. Vi fick ju först reda på att vi var gravida den veckan. Jag komme rihåg att först kändes det lite kymigt att säga till att hey, I’m pregnant varpå dom frågar vilken vecka och jag säger: week 5. Ja dom flesta pratar engelska på Urban OM. Det finns svenska instruktörer men dom kör oftast passen på engelska då det är praktikanter från hela världen som utövar yoga på detta ställe. Ska bli skönt att få gå på ett pass snart tillsammans med älsklingen som faktiskt köpt ett prova på månadskort där.

Jag har även laddat ner en app som heter Beautiful Belly på vår iPad. Skrev om den appen här. Den finns att inhandla i Applestore här. Det bästa med den appen är ju att den är gratis! Hela pass med tre olika pass per trimester. Kan ju inte bli bättre! Bara att börja hemma!

Standard

Kommentera

