Allmänt, Andra trimestern

Det där med barnvagn…

Det första jag typ sa om barnvagnsinköp var något med att: Inte behöver man en barnvagn när den är nyfödd och minibebis. Man kan ju ändå bära runt bebisen i en bärsjal. Mycket bättre med närheten än distansen med en barnvagn..

Hmm. Hur tänkte jag där? Ju längre in i graviditeten, ju mer man läser på, ju mer folk man pratar med, ju mer man tänker efter, ju mer inser jag att en barnvagn är nog ingen dum idé. Eller vad tycker ni?

Men denna barnvagnsdjungel. Jag blir smått galen på den. Jag har läst på nätet, i tidningar, pratat med folk. För det första är majoriteten av alla barnvagnar extremt fula. Då menar jag verkligen FULA! Som små rymdfarkoster till ett pris på minst 15 000kr. WHAT?!

Vad hände med dom klassiska barnvagnarna med kromchassi, stora fina hjul, neutrala färger på liggdelen och sittdelen, rymlig bagagedel under m.m. Vad hände med dom? Ni vet, dom man hade själv som bebis.

Jag tänkte rabbla upp mina krav som jag har. Eller krav och krav. Det är mer saker som jag kommit på att vi behöver tänka på i denna barnvagnsdjungel.

1. Det måste vara ett högt chassi då vi båda är långa och inte vill bryta ryggen av oss när vi ska lägga ner eller plocka upp vår Skorpan.

2. Neutral färg på klädseln. Vi snackar alltså inga mix it up med 3 olika färger, Andy Warhol eller neonfärger. Mer Navy, grönt, beige eller brunt.

3. Ska var smidig att ha i kollektivtrafiken då ingen av oss har bil.

4. Skön att promenera med i timmar både i stadsmiljö och i skogen.

5. Måste dessutom ha teleskophandtag, också en sådan smidig grej när man är lång har jag läst!

6. Ytlig må ja vara när det kommer till detta men den ska ju vara snygg också. Vem vill gå runt med en barnvagn som man skäms över?

Det är ungefär det jag kommer på. Vad behöver man tänka på i barnvagnsdjungeln? Blir lite smått tokig. Men…

Jag har faktiskt lyckats hitta en vagn på nätet tro det eller ej. Efter timmars letande i flera dagar. Nämligen denna fining från Brio.

30674

 

En Brio Happy 2014 liggvagn i färgen Navy. Hur galet snygg är inte denna?!

Vill ha! Vill ha!! Men det finns ett moment till som denna måste gå igenom innan jag blir helt galet kär på riktigt och det är att den ska vara skön att köra. Någon som vet? 

Alla tips som ni har mottages gärna kring införskaffning av barnvagn!!

Standard

3 thoughts on “Det där med barnvagn…

  1. Malin skriver:

    Hej. Har en sån fast svart, den är kanonbra! Den är dock ganska stor. Vet inte hur den passar i kollektivtrafiken då vi bor på landet. Kanon med teleskophandtag, jag är 160cm och min man 190cm…
    lycka till i barnvagnsshoppandet!

    • Emelie skriver:

      Hej Malin! Tack! Vagnen låter ju toppen! Bra att den är stor ändå om du menar i utrymme. Finns en stor risk att vår lilla knodd blir rätt stor 🙂

  2. Pingback: HELHET » Bye bye Brio..

Kommentera

