Allmänt, Andra trimestern, Örter, Kost & Näring, Tips och trix

Sista försöket…

Jag har haft tur med gravidåkommor skulle jag vilja säga. Inga direkta jobbiga saker som illamående osv. Men.. Jag har väldiga problem med en envis svampöverväxt där nere. Jag äter en bra kost och har faktiskt sen jag blev gravid blivit av med mitt sockersug. Äter max lite godis varannan vecka om ens det. Jag äter nyttigt, jag äter probiotika, jag sover naken, jag har inte taighta kläder, går inte runt i blöta badkläder osv.. Jag äter en bra kost och lever som man ska helt enkelt. Klart jag har dagar då jag inte äter speciellt nyttigt direkt, som thai take away när orken inte finns till att laga mat. Jag har provat Canesten som finns receptfritt på apoteket men när jag gjorde den kuren så började mina slemhinnor blöda. Jag provade antrosposofisk medicin för svamp men mitt i kuren kom den stora blödningen som jag hade innan vecka 12. Jag tänker på att inte äta socker och märker av när jag ätit några godbitar dagen efter med världens klåda. När det är som värst vilket det har varit ca. 2 gånger, kan det verkligen kännas såhär:

yeast

Som tur är så har jag det inte lika svårt som min mamma hade. Hon lyckades klia sönder sig där nere när hon sov. AJ! Det är någorlunda hanterbart för mig om jag inte kliar.. Men det är som att säga att man inte får klia på ett myggbett. Good luck! Jag försöker. Som sagt vissa dagar är lätatre än andra. Men jag orkar inte att det ska vara såhär resten av graviditeten. Så nu finns bara en utväg kvar.. Att äta en strikt sockerfri och glutenfri kost i en vecka för att se om det blir bättre. En så kallad Candida kost. Min barnmorska sa att jag borde pröva det en vecka för att svälta candidan i kroppen och låta den återhämta sig.

Alla har ju candida i kroppen tillsammans med andra bakteriekulturer. Ibland i livet slår candidan över och man kan få problem med en mängd olika saker. För min del är det svampinfektion i underlivet. Saken är också att när man är gravid ökar risken för svampinfektioner väldigt mycket, speciellt om man har haft problem med det innan. Man kan läsa mer om Candidan här till exempel.

Så vad får jag äta nu i en vecka framåt? Jo, följande på denna lista:

Grönsaker:

  • Kronärtskocka
  • Sparris
  • Avokado
  • Broccoli
  • Brysselkål
  • Blomkål
  • Selleri
  • Gurka
  • Aburgine
  • Vitlök (rå)
  • Grönkål
  • Oliver
  • Lök
  • Spenat
  • Tomater
  • Zucchini

 

Probiotiksk mat:

  • Yogurth naturell
  • Probiotika
  • Mjölksyrade grönsaker, så länge det inte innehåller morötter och betor.

Ost:

  • Get- och fårost

Kött, endast ekologiskt:

  • Biff
  • Kyckling
  • Lamm
  • Kalkon
  • Ägg

Fisk:

  • Ansjovis
  • Sill (inte inlagd som senapssill, utan stekt sill)
  • Sardiner
  • Vildfångad lax

Nötter:

  • Mandlar
  • Kokoskött
  • Linfrön
  • Hasselnötter
  • Pekannötter
  • Solroskärnor
  • Valnötter

Kolhydrater:

  • Bovete
  • Quinoa
  • Hirs
  • Havre kli

Örter och kryddor:

  • Basilika
  • Havssalt
  • Svartpeppar
  • Kanel
  • Nejlika
  • Dill
  • Vitlök
  • Ingefära
  • Oregano
  • Paprika
  • Rosmarin
  • Timjan
  • Citronjuice
  • Äppelcidervinäger (ofiltrerad och ekologisk)

Oljor, endast kallpressade:

  • Olivolja
  • Kokosolja
  • Sesamolja
  • Linfröolja

Dryck:

  • Vatten!!
  • Kanelte
  • Pepparmynta te
  • Ingefärste
  • Lakritste
  • Alla örtteer

Sötning:

  • Stevia (Ren!!)
  • Xylitol

 

Så vad tror ni? Detta ska ju gå att fixa galant! Håll tummarna för mig, nu ska denna överväxt av svamp bort!!! Uppdatering kommer under veckan.

jag ska tillägga att jag startar dagen med följande:

  • 1krm probiotikapulver
  • 1 tsk pH-kalk i ett glas vatten
  • 2 tabletter av kosttillskott för gravida (Innate repsons baby and Me, trimester I och II)
  • 2 droppar D-vitamin i olivolja i ett glas med vatten

 

På torsdag kommer jag att lägga till en kur på Echinacea-tinktur. Det är ett örtutdrag ur echinacearoten som legat i alkohol. Det stöttar immunförsvaret och hjälper kroppen att ta hand om svampöverväxt till exempel. Det är helt okej för gravida att inta den örten och vill man inte ha i sig den låga alkoholen så droppar man dom 15 dropparna i ett glas med varmt vatten så dunstar alkoholen bort. Finns att inhandla här.

Nu dags för mig att bege mig till jobbet. Ha en underbar solig måndag!

 

Standard

Kommentera

