Allmänt, Andra trimestern

Det där rutinultraljudet

Nu har jag samlat ny kraft efter att ha lagat världens godaste gröna ärtsoppa. Nom nom! Var så sjukt sugen på hämtmat från bästa thaistället i Vasastan. En Pad Thai hade inte suttit helt fel må jag säga.. Men det är ju absolut inte okej att äta för min del i denna candidakost som jag har denna vecka. Så jag lyckades mitt i hungerpaniken komma på ett nyttigt och smaskigt recept som fick mina smaklökar att go bananas. Gröna ärtor, kokosmjölk, vatten, juice från två lime, ingefära, chiliflakes, örtsalt och vitpeppar. Allt eko förstås! Koka upp, sen i en blender, mix and serve med färska räkor. Nöjd och mätt är jag!

Och nu tänkte jag då med denna nya energin från soppan berätta om vårt RUL-besök igår morse. Då var det äntligen dags att få se Skorpan igen. Sju veckor var det sen sist och vi var så sjukt nyfikna. SöS var stället vi fått tid på. Såhär i efterhand önskar vi båda att vi hade fått möjlighet att välja vart vi ville gå på ultraljud. SöS var ingen trevlig upplevelse. Alldeles för mycket sjukhuskänsla över det hela. Inte den bästa barnmorskan heller. Hon började med att fråga om det var ett provrörsbarn. Say what?! Herregud, jag är 24 år och superduperfertil. Vilken kränkning kändes det som. Är det verkligen så pass vanligt nu för tiden med provrörsbarn? Så vanligt att man frågar en gravid 24-åring om det är ett sånt barn? Vart är världen på väg?

Men bortsett från det och ett ”OJ..” när hon gick igenom hjärtat och att hon hade noll känsla för människor så var ju det hela ändå fantastiskt. Vi fick se Skorpan. Jag var inte alls orolig att något skulle vara fel med tanke på att Skorpan varje dag lever rövare där inne i magen. Att ligga där på britsen och spana på skärmen i taket var guld värt. Jag var helt paralyserad. Jag tittade på Kalle ibland också och herregud vad jag älskar den mannen. Tänk att vi kan göra ett så ofantligt sött barn?! Magiskt. 

20140612-205022-75022550.jpg

Fem Bilder fick vi med oss. Alla i profil. Någon suddig. En bild fångade ett leende. En där Skorpan suger på underläppen..

Lite bångstyrig var Skorpan allt ibland, eller Skorpan vart mer less några gånger. Men annars var det action till 100% från start till slut. Jag passade även på att öva knipövningar där på britsen. Man är ju då tvungen att ha fylld blåsa. Jag var brutalt kissnödig. Kniiiiiiiiip. Fick jag intala mig hela tiden. Inte lätt med all inre action från Skorpan och en barnmorska som tryckte på magen och skakade för att buffa på Skorpan titt som tätt. Toabesöket efter var gudomligt. Har nog aldrig varit så skönt att få kissa någonsin.

Så resultatet från RUL blev följande:

  • Alla organ fungerade bra!
  • BF 6 november (enligt första dagen på senaste mensen skulle det vara BF 3 november)
  • Inget tillväxtultraljud behövs

 

Kunde ju inte varit bättre! Perfekt liten bebis ligger i magen. Och så skönt nu när det är över så vi slipper stå i valet och kvalet inför att ta redan på könet. Pojke eller flicka? Det får vi veta när Skorpan väljer att titta ut.

Så hur var era upplevelser av RUL? Kommentera gärna!

Standard

3 thoughts on “Det där rutinultraljudet

  1. På vilket sätt skulle det vara kränkande att få frågan om man fått hjälp med att få sitt älskade barn? Du undrar vart världen är på väg?! Den är på väg åt ett håll där ALLA får rätten och möjligheten att själva välja om de vill ha barn eller inte, även dom som har hinder pp sin väg till barnet. Att se det som en förolämpning att få frågan om det är ett provrörsbarn är i mina ögon helt oförståeligt. Varför skulle det var pinsamt eller fel att ha längtat och kämpat för sitt barn under en betydligt längre tid än vad du haft den stora turen att behöva? Det kan jag lova dig att de barn som blir till efter provrörsbefruktningar och efter andra sorters kamper för att bli gravid är de mest efterlängtade barnen på denna jord. Jag finner det otroligt kränkande att du uttalar dig på ett sådant sätt om en kamp, längtan och lycka som du uppenbarligen har lyckan att inte ha någon aning om hur det är.

    Lycka till med er lilla!

    • Emelie skriver:

      Hej Lilla Hjärtat!

      Det var inte min mening att göra dig upprörd eller illa berörd med det jag skrev. Jag kan medge att att jag överdrev med att skriva och använda ordet ”kränkande” i det sammanhanget. Däremot så blev jag lite chockad och var inte beredd att få en sådan fråga av barnmorskan. Jag förstod inte och förstår fortfarande inte varför hon ville ställa just den frågan till mig som ung kvinna. Självklart borde jag ha frågad henne där och då om det. Men tyvärr gjorde jag inte det.

      Jag har absolut inga problem med IVF/provrörsbefrukting. Jag tycker att det är jättebra att den möjligheten finns idag. Det har satt en mängd efterlängtade barn till jorden.

      Jag och min fästman har behövt jobba med tankar kring att vi förmodligen skulle behöva gå igenom en sådan process i framtiden, innan detta mirakel vi nu går igenom skedde. Jag är idag glad och tacksam över att vi inte behövde gå igenom den tunga kampen kring provrörsbefruktning. För det är tufft och det är jobbigt. Har flera i min närhet som har behövt den hjälpen. Men vi hade vår egna kamp på ett annat sätt. Jag hade ett utomkvedshavandeskap (fostret satt i buken) sommaren -13 och ett MA i v.10-11 (fostret dog i v.10) i januari i år.

      Som sagt, det var inte meningen att såra någon med det jag skrev.

      Ha det fint!
      Emelie

  2. Pingback: Throwback Thursday: Ett år sedan var vi på RUL | HELHET

Kommentera

