Allmänt, Bebissaker

Skorpans senaste inköp

Jag blir ju sugen på att köpa allt till Skorpan. Men jag vet att vi absolut inte behöver köpa allt och kommer inte göra det heller. Man behöver ju faktiskt inte så mycket egentligen.

Jag håller på att samla information och tips på vad man verkligen behöver införskaffa till en liten nyfödd. Vad som man verkligen kommer använda och vad vi känner att vi kan behöva. Den listan läggs upp här så fort jag känner att den är någorlunda sammanställd. Har ju tidigare lagt upp en video här där Angela Stokes Monarch visade vad dom inhandlade till sitt första barn. Har hennes bok ‘A gentle start’ där hon faktiskt gick igenom vad dom använde av allt dom inhandlade. Så den tar jag mig hjälp av till vår inköpslista.

Detta har vi sedan innan:

1 par oxblodsfärgade Doctor Marten´s (dock till när Skorpan är dryga 1 år kanske)

1 Natursutten napp för nyfödda

Dessa två ovan var våra totemsaker som vi införskaffa oss när vi hade plussat!

1 mjukt liten lejonskallra som vi kallar för Aslan (gåva från Skorpans farmor)

1 vit ekologisk bomull långärmad omlott-body strl 56

1 grå ekologisk bomulls kofta i strl 50

1 ekologisk bomulls hätta

1 ekologisk bomulls mössa från Åhléns (fick i ett gratis gravidpaket)

Det nyinhandlade:

1 naturvit ekologisk bomull långärmad omlott-body strl 56

1 beige/naturvit mönstrad ekologisk bomull långärmad omlott-body strl 56

1 ekologisk galltvål (ett måste för envisa bajs-, mat-, spy- och diverse fläckar på babykläder osv.)

1 100% natursilkes hätta/mössa för nyfödd (tips från en kollega)

20140708-110541-39941129.jpg

Kalle hade inte införskaffat något klädesplagg till Skorpan så han hittade dessa två fina på Lindex. Älskar att flera lågpriskedjor kör på ekologisk bomull. Dock är dom nog inte etiskt rätta, så kallade fair trade men bättre än alla andra besprutade kläder. Så sött mönster med rävar och annat skogsliv!!

Min kollega inom ekologisk och botanisk hudvård tipsade mig om att införskaffa en sådan här mössa till lilla Skorpan. Dom hade flera till sin lilla dotter. Mössorna kan användas direkt efter födsel och sedan i stort sett hela första året. Så här står det på lappen man får med:

Natursilke är ett utmärkt matrial till babyns mössa. Silkesmössan kan tas på direkt efter födseln och gärna sitta på dygnet runt.

Babyns huvud är stort jämfört md den övriga kroppen och små barn har extra svårt att upprätthålla en jämn kroppstemperatur. Babyns värmeförlust via huvudet är mycket stor.

Skydda babyns huvud med natursilkesmössa – det hjälper till att hålla hela babyn varm. Dessutom, silkesmössan är perfekt skydd mot vår-  och sommarsol!

Förutom att värma så skyddar silkesmössan även fontanellen samt babyns känsliga hörselsinne.

Natursilke är temperaturreglerande: svalkar på sommaren och värmer på vintern. Silkesfiberns mjuka yta irriterar inte den känsligaste hus.

10863745-origpic-bbdf6f

Vi införskaffade oss en naturvit (fanns även mintgrön som vi nog väljer sen när Skorpan är för stor för den vita, babyblå och babyrosa) från Källan som är en ekobutik vid Brommaplan (där min kollega som tipsade jobbar). En otroligt mysig ekobutik med grönsaker, frukt, träleksaker, vaxkritor, skönhetsvård, kläder m.m. Och dom har även en liten fikahörna med rawfood kakor och kaffe eller te samt kalla drycker. Allt eko förstås!!

Så har ni några tips på vad man bör införskaffa till en nyfödd? Vad är bra att ha hemma innan man kommer hem från BB? Vad är det absolut viktigaste? Alla tips mottages!!

Standard

4 thoughts on “Skorpans senaste inköp

    • Emelie skriver:

      Vi gick till den som ligger vid Östra Station/Tekniska Högskolan 🙂 Dock vart jag besviken på innehållet.. Men gratis är alltid gott! Hihi

  1. Ina skriver:

    Hej!
    Här kommer mina bästa tips på vad man kan ha hemma då man kommer från bb:

    Omlott-bodysar och bekväma kläder. Min son blev alldeles tokig då vi försökte dra nåt över huvudet på honom. Det finns massor med fina baby-kläder men många verkar väldigt obekväma med tanke på att bebisen ligger ner för det mesta.

    Amningsnappar och bröstpump. Detta behövde i alla fall jag. Första natten hemma rann mjölken till och jag trodde att jag skulle dö, så ont gjorde det. Min man fick åka direkt på morgonen för att införskaffa dessa prylar. Men det är ju väldigt individuellt hur amningen fungerar.

    En härlig filt att linda in den färska bebisen i. På bb behövs inte så mycket kläder då det är mysigt att vara hud mot hud. Då är det bra med en filt. Den kan även användas senare i både sängen och vagnen.

    Bärsele/sjal. Vi har haft stor nytta av vår då lilleman ibland blir rastlös i vagnen då han vaknat. Hemfärden går snabbare och smidigare om man har ett annat alternativ än vagnen!

    Babynest. Vi har inte haft ett sådant men kan tycka nu i efterhand att det skulle ha varit praktiskt. Vår son har sovit i egen säng hela tiden men i början så låg han i vår säng på morgonen efter amningen. Då skulle det ha varit skönt med ett babynest för att slippa oron. Även om han sovit i sin egen säng största delen av tiden har både jag och min man vaknat i panik (eller gjort det i sömnen) och sökt runt i vår säng efter sonen tills vi fattat att han ligger i sin egen säng…

    Kudde till bebis. Vi köpte en kudde då vår son var ca 2 månader. Men jag tycker att man kan ha en från början för att undvika platt huvud.

    Rem till nappen. Inte kul om nappen ramlar på marken.

    Spy-trasor i mängder. Placera ut dem överallt så att ni inte behöver springa genom hela lägenheten för att hämta en.

    Skötbord. Vi har ett som man kan placera ovanpå spjälsängen. Även om man tänkt att det går bra att byta blöjor på golvet eller lite var som helst så kommer inte ryggen att gilla det efter en tid.

    Jaa, det var allt som jag kom på just nu. Lycka till med allt!

Kommentera

