Allmänt, Andra trimestern, Holistiskt, Kost & Näring

Barnmorskebesök på semestern

20140714-124025-45625453.jpgBarnmorskan försöker samarbeta med envisa Skorpan. Bra integritet sa hon!

20140714-124026-45626977.jpgUnderbart när en barnmorska förklarar och visar hur ens bebis ligger i magen.

I förmiddags var vi hos barnmorskan. Dock hade vi en vikarie då vår Diane är på semester. Sådant man får räkna med så här års. Vi visste dock detta sedan tidigare och Cayenne var jätte fin. Dock trött då hon jobbat natt två dagar i rad på BB Sophia. Kul sammanträffande att vi just denna gång skulle ha bestämt oss för vilket BB vi ville föda på. Sen lång tid tillbaka har vi bestämt oss för just BB Sophia. Hon pratade väldigt gott om Sophia, som så många andra också har gjort som vi pratat med. Man ska inte tro på allt som media skriver.

Idag på detta besök fick jag då väga mig, ta blodprov, mäta mage, kolla hjärtljud och ta blodtryck.

Fick fina resultat! Har nu gått up ungefär 5-6kg. Men helt normal och lagom viktuppgång.

Sen var mitt blodsockervärde grymt!! Jag var helt inställd på att det eventuellt skulle ligga för högt, vilket det var och nosade på sist jag tog prov. Men inte i närheten. 4,7 var värdet. Nöjd med tanke på att det slinkigt ner massa gottegrejer nu på semestern.

Sen kommer vi till järnet. Det såg bra ut. Helt normalt. Behöver ännu inte äta tillskott än men vi ska ha koll på värdet. Det låg på 115 och det är när man har under 110 som man måste tillföra extra järn. Hon sa att jag kan börja förebygga nu om jag vill men behövs inte så länge jag inte känner mig trött och loj. Så, så fort jag känner den känslan av trötthet kan jag köpa Helhetshälsas järntillskott som är gjort på blåbär m.m. och är skonsam mot magen. Älskade också att hon sa att man inte behöver äta Apotekets järntillskott. Hon kallade det för tabletter gjorda på järnskrot. Haha! Love her!

Sen så mätte hon symfysfundusmåttet (livmoderns storlek) och påbörjade kurvan som kommer avläsa hur ”stort” barnet är osv. Eller det är väl en kurva för att se att det växer där inne. Tabellen ser ju någorlunda ut såhär:

sfkurva

 

Och man ska ju vara inom dom yttre streckade linjerna för att det ska vara ”normalt” i storlek. Vi hamnade mitt i prick på mittenlinjen. Och då berättade hon att hon ändå var snål. Diane brukar vara lite mer generös i sina mätningar så blir spänannde och se hur mycket den växt sen sist i augusti. Men som min mamma sa så är det ju inte en liten bebis även fast magen är liten. En mega ”normal” bebis än så länge. Nu blir jag nyfiken på hur min kurva såg ut när jag låg i mammas mage.. Jag tror att jag minns rätt i att mina småsyskon låg över mittensträcket och var stora bebisar när dom kom ut. Och jag var ju inte liten heller när jag föddes. Ska bli spännande att följa kurvan.

Skorpans hjärtljud. Nu kanske jag blev lite besviken att jag inte fick höra det.. Okej, väldigt besviken till en början men det la sig efter en minut eller två. Huvudsaken var att Kalle fick lyssna. Tänk alla saker jag får uppleva som Kalle inte kan, nu fick i alla fall han uppleva något eget och unikt. En egen conection till Skorpan. Så fint!!

Skorpan är tydligen en liten filur med stark integritet sa Cayenne. Fint och stort tycker vi. Nördföräldrar som vi är kan vi se mönster i Skorpans beteende ända sen första ultraljudet! Hihi. Det som fick henne att säga det var att Skorpan inte är den mest samarbetsvilliga filuren. Efter lite tvång lyckas hon känna hur Skorpan låg. Bra tycker vi så att Skorpan inte accepterar vem som helst eller vad som helst. Det sägs ju att barnen redan nu har sina karaktärer och vi kan nog ana hur hen är.

Blodtrycket var också fint. Kommer inte ihåg vad hon sa att jag hade exakt. Däremot konstaterade hon att jag lutade åt lågt blodtryck. Kan ju ha ett samband med min blodproppsrisk. Men inget att oroa sig för. Hon sa att om man har ett lågt bra blodtryck blir man vis som gammal. Jag tycker verkligen om henne! Så håller tummarna att hon är på plats och blir vår BM när jag ska föda i november.

Standard

One thought on “Barnmorskebesök på semestern

  1. Pingback: HELHET » Gravid vecka 25

Kommentera

