Allmänt, Recept

Överröst med kärlek och presenter

20140717-113155-41515657.jpg

Jag trodde helt allvarligt att man slutade att få presenter när man blev vuxen. Klart att jag förstod att jag skulle få något, men mer smått och symboliskt så att säga. Men jag fick så mycket mer än så. Tänka att alla fina människor vet vad lilla jag tycker om? Oftast brukar det ju bli lite fel ibland men inte igår. Alla prickade in så fina saker. Hantverk, godsaker, buketter, eko, magi m.m.

Se bara på bilden ovan. Har försökt få med allt fint! Min älskling gav mig en magisk, handgjord silverring med en månsten i. Gjord just till mig! Och som han slet för att få tag i personen som till slut fixade den. I sista sekund fick han den levererad på en pub i Gamla Stan. Och nu förgyller den mitt andra kärleksfinger. Älskar månsten, vem gör inte det när den har så fina egenskaper?

”En kristall för dig som börjar på något nytt. Den balanserar hormonsystemet och är bra vid pms, befruktning, graviditet, förlossning och amning.  Den lugnar och lindrar upprörda känslor, hjälper till att vårda relationer och drar till sig all sorts kärlek. Månsten har skyddande egenskaper och hjälper dig på din väg du har framför dig. Har starka band till månen och är full med feminin energi och stimulerar din egna intuition. Ha den bredvid dig när du skall sova, så ger den en god sömn.”

Fick en intressant bok som jag hade önskat mig av mormor. The new art of living green av Erica palmcrantz Aziz och Susanne Hovinas. Jättefin bok fylld med en mängd bra och konkreta tips kring hur man kan leva mer eko! Samt fina matrecept! Ska dyka ner i den strax. Sen fick jag även en superfin ny plånbok av henne. Liten, snygg, nätt läder plånbok från WERA. Inte helt fel att det fanns pengar i den. Hihi!

Underbara Anna kom förbi med lyxig ekologisk äppelmust, filipinsk 71% ekologisk choklad och ett vackert halsband (det vänstra på bilden). Tack fina du! Jag fick också ett till vackert halsband av min duktiga moster som är smyckesdesigner och hennes familj. Vackert, enkelt i silver med lång kedja. Tusen tack!!

Dom vackra 25 vita rosor och kokboken Äta efter årstid fick jag av min gamla kollega och vän Alicia. Vi har jobbat tillsammans i 3,5 år i särskolan och hon är som sagt mer än en kollega idag. Vilka historier hon har från när hon och hennes man samt barn flydde från Uruguay till Sverige. En intressant kvinna och fin vän!!

Svärmor som tyvärr inte kunde närvara för att hon befinner sig på en vacker ö i mälarskärgården med sin karl, hade lyckats lämna en present till mig i Kalles händer. En orange vattenflaska från Kleen Kanteen. Perfekt!! Äntligen har jag en riktig stor vattenflaska som inte är gjord av skit och som dessutom har snyggaste färgen. Vill tilläga att jag också redan blivit firad av svärmor med en härlig skärgårdsbuffé  och konst ute på Artipelag innan hon for iväg på semester. Den lunchen var gudomlig! Ett tips till er som vill äta vacker och smakrik mat.

Mormors syster Marianne överraskade med både hennes besök men också en fin present. Nämligen fyra fina skålar och ett durkslag gjorda i organiskt bambufibrer. Dom är 100% bilologiskt nedbrytbara, tål maskindisk, lätta, snygga och ekoreko! Dom kommer från Edblad som har mycket fina saker. Så nöjd!

Min bror slog på stort. Han hade för första gången i sitt liv satt sin fot på Gryningen på söder. En ekologisk hälsokost och matbutik. Han berätta att han har aldrig känt sig så vilsen i en butik. Hahaha! Men ut kom han därifrån med massa gott till sin syster i present. Raw chokladdoppade gojibär, lyxig ekologisk linfröolja, smaskigt Pukka-té, ekologiska torkade apelsinblommor och två Raw bites i mina favoritsmaker.

Mamma körde på ett grymt tema. Picknick och grilltema. Har jag sagt att sommar för mig är lika med grilla? Älskar grillad mat. Allt kan grillas. Så för att jag ska kunna grilla själv och sluta tjata på att ‘jag är sugen på det men inte gör något åt det’ så fick jag en liten svart klotgrill som man lätt tar med sig till parken eller kan grilla utanför porten på gräset. Underbart! Såklart fick jag ju med grillkol, en glasburk så jag kan ha med mammans goda Mangochutneysås, servetter, en liten smidig kylväska (vilket jag hade sagt till Kalle att vi borde införskaffa) samt matlådor gjorda i glas i olika storlekar. Så nöjd! Nu kan jag grilla varje dag om jag vill! Tack mamin och company!!

Kusin vitamin Denice som jag även ser som min syster skall bjuda mig på en härlig middag ute en sommarkväll. Det ser jag fram emot! Hon och jag på tuman hand, like old times!

Sen så hade ju barnen gjort massa fint! Lio och Isak mina småsyskon hade gjort en hängsmycke i cerenitlera. En söt liten uggla i svart, silver och guld! Tack så mycket mina små troll!! Och lill kusinen Daniel hade gjord ett fint halsband alldeles själv till mig. Stolt var han och berättade fint hur han gjort det.  Så det fick sitta på mig runt halsen hela kalaset! Fina små barn!!

20140717-170742-61662047.jpg

Och alla fina kort. All kärlek! Och glädje. Alla fina människor som hörde av sig från höger och vänster. Önskar att jag hade hunnit ta kort på hur fint vi hade gjort det i lokalen. Men tiden bara försvann. Kan inte förstå att tre timmar kan flyga förbi och kännas som en kvart.Känns knappt som jag han prata med alla.. Men det verkade som att alla var glada, mätta och nöjda vilket känns skönt! Är inte van vid att styra mitt på dagen firande. Sist jag firade min födelsedag var det en klassisk tjejmiddag med alkohol och nattklubb. Det livet känns så långt borta och det är skönt.

Min hemmagjorda senapsdressing blev en riktig hit! Sjukt god och enkelt och passar perfekt till potatissallad som jag bjöd på. Kanske ska dela med mig av receptet?

  • 1,5 dl kallpressad ekologisk olivolja
  • 1,5 dl ekologisk äppelcidervinäger
  • 4 msk dijonsenap
  • 4 klyftor vitlök
  • 1 dl färskpressad ekologisk citronjuice
  • salt och peppar

 

Blanda allt i en mixer så blir den sådär krämig och god! tappa upp på glasflsaka och den håller sig färsk i kylen i säkert en vecka skulle jag tro, om den räcker så länge vill säga. Pröva!!

Eftermiddagen och kvällen bestod av mys med min älskling. Efter vila hemma då vi var sjukt trötta (ska erkänna att jag hade ett litet meltdown av känslor, både bra men mest jobbiga.. Många känslor från min förra födelsedag.. Livet som gravid…) efter allt fix och trix så drog vi oss ut till bion. Äntligen lyckades jag se en bio sent utan att somna. Det blev Divergent som var över förväntan bra. Men bäst av allt var nog att få spana in min älskling i biomörkret. Tänk att han ska bli min man? Att han är pappa till barnet i min mage? Den vackraste människan här på jorden och han är min.

Så det var min födelsedag 2014. Min 25-års dag. Kunde inte ha blivit bättre! Jag känner mig som världens lyckligaste kvinna med så fina, underbara och bra människor runt om mig. Jag älskar er alla!!

Standard

Kommentera

