Allmänt, Bebissaker, Tips och trix

En dag i köpenhamn

I måndags spenderade vi hela dagen i underbara Köpenhamn. På något mirakulöst sett hade jag extremt mycket energi som aldrig försvann. Man kan tänka sig att i den värmeböljan borde jag ha kolapsat eller velat ta det lugnt och göra många vilopauser. Men inte alls. Jag ville se och uppleva Köpenhamn. Hitta en massa affärer som jag varit vid förut. Upptäcka nya platser. Äta raw food. Njuta av en dag i Köpenhamn med älsklingen helt enekelt!

20140726-140337-50617046.jpgNågot som jag skarpt gillar med Danmark är deras genomsyrade ekotänk. Alla dessa nischade ekobutiker. Hoppas att det snart är liakdant hemma här i Stockholm. Känns som om vi är på god väg i alla fall.  Läste i tidningen att ekomjölks kosumtionen har ökat med 40% tror jag det var. Så det tyder ju på att det går åt rätt håll.

I Österport sprang vi på denna butik PureBaby. En nischad babybutik som har allt i ekoväg. Från tygblöjor, merinoullkläder, babyvård, filtar, täcken, mössor, träleksaker m.m. Otroligt fin och exklusiv butik. Därav att vi kom ut ur butiken tomhänta. Hade vi kunnat hade jag shoppat med allt hem. ALLT! Dom har en hemsida med en webshop också som ni hittar här. Så om vi ångrar oss vet vi vart vi kan slå till.

20140726-140342-50622974.jpg

Ett kvarter bort hittade vi denna livsstilsbutik Enula 9 för gravida. Jag var ju såklart tvungen att gå in och spana. Många fina kläder! Dyrt men fint. Kändes som att personalen var proffsiga och visste vad dom höll på med.

20140727-123050-45050836.jpgMen bäst av allt i buttiken var hudvårdsserien som dom hade, Erbaviva. Så fina både produktutseende och i ingridienslistan. Det är sällan jag hittar rena produkter som verkligen har tänkt smart. Gillar att dom har serier för ”baby” och ”momy to be” men även vardagliga produkter som man behöver. Har dock inte lyckats lista ut var i Sverige man kan få tag på dessa produkter. Men man kan ju alltid beställa på Erbavivas hemsida från USA eller så kan man beställa från Enula 9 som också har en webshop. Tror att frakten blir billigare då.

Efter att ha strosat flera gator upp och ned och avnjutit en juice på Joe and the Juice i Österport lyckades jag hitta en butik som jag letade efter. En inredningsbutik med Marrokanst tema. Sist jag var i Köpenhamn sprang jag på denna butik som då var stängd och måste vara nyöppnad för den hade inget namn eller så. Denna gång ville jag verkligen leta upp den och spana in deras sjukt fina utbud. Men denna gång var den också stängd. Sommarstängd… Men butiken hade nu ett namn, Culture Living. Spana in deras webshop!! Vill ha allt!! Tycker vi borde hitta en större lägenhet nu. Drömmr mig bort lite.

20140726-140340-50620595.jpg20140726-140346-50626064.jpgKalle tog med mig till ett ställe i Norrebro. Här har Köpenhamns ungdomshus legat förut. Ett ställe där många vänsterpersoner har hängt och umgåtts i åratal. En vänster/punk-samlingsplats i norra Europa. Min älskling har varit där ett flertal gånger och träffat folk från alla håll och kanter. Det blev ett ramaskri när detta ställe skulle rivas. Folk protesterade och försökte göra allt för att få ha det kvar. Men det gick inte. Så nu finns här detta fina minne. En ny typ av samlingsplats i minnet av det som varit.

20140726-140338-50618812.jpgDet är ju helt galet och fantastiskt att det finns ett fik som bara serverar gröt i alla dess olika former och smaker. Frukostgröt, lunchgröt och middagsgröt. Gröt, gröt och mera gröt. Om det hade varit svalare den dagen hade vi faktiskt slagit oss ner här på Grød och beställt in varsin intressant gröt till lunch. Men det var ju så sjukligt varmt att gröt var det sista vi tänkte på. Men om man befinner sig i Köpenhamn och i Norrebro en sval och kylig höstdag så tycker jag att man ska söka upp detta lilla hål. Den ligger på Jaegersborggade som är en riktig hipstergata. Det är ju rätt ruffigt i Norrebro och mitt i allt så dyker denna ”nya” gata upp. Där hade dom nya, hippa butiker, fik och speceributiker. En gata värd att besöka tycker jag! Köpa gott bröd på brödbutiken, äta gröt, kolla in ekobutikens snygga utbut av skor, köpa karameller i karamellbutiken, kolla in vinylskivor och ta en kaffe på samma gång. Ja ni förstår nog va vi menar med hipstergata.

20140726-140348-50628913.jpgKolla in denna vackra och extremt goda tapasmiddagen! Pure raw food at Simple Raw. Som jag har längtat i månader efter en sådan här middag.

Vi slog faktiskt till på raw food lunch tidigare denna dag men jag glömde plåta. Supergod raw food sallad på 42Raw på Pilestraede. Dock fick jag en oväntad surprise med lite glassplitter i sista tuggan. Men proffesionella och trevliga som dom var bad dom om ursäkt x antal gånger, gav oss pengarna tillbaka och bjöd på efterrätt. Det var bra att jag inte kunde söka upp följande på google när vi var i där ”svalt glassplitter gravid”. Man vet ju aldrig vad för hemskt som dyker upp när man googlar.

Älsklingen avnjöt en otroligt god veganburgare till middagen. Simple Raw är ett ställe man måste käka på om man befinner sig i Köpenhamn. Någon gång ska vi ta oss dit och avnjuta en brunch.

Tänk, då är vi tre. En liten familj. Kalle, jag och lilla  Skorpan.

Standard

Kommentera

