Allmänt, Andra trimestern, Holistiskt

Magen, hormoner och BM-besök

20140813-153315-55995601.jpgSlänger in en bild som togs för fem minuter sen. Jag har haft två riktigt sega dagar som har varit lite deppiga och därav noll uppdatering här. Eller egentligen inte deppiga utan bara sådana där dagar man tydligen kan få i samband med graviditeten. Ni vet hormondagar (är ju inne i en tillväxtfas som heter duga..) då energin är slut, inget är direkt kul och allt bara är en dimma ungefär. Jag har inte riktigt haft så sedan första trimestern men nu kom det en släng tillbaka. Har varit bortskämd med en massa energi sen någon månad tillbaka men ack ack.. Those lovely days seems to bee over.

Idag känns det bättre dock. Tack och lov! Har jobbat min första arbetsdag efter semestern och det har gått över förväntan bra. Kul att vara tillbaka och att kollegorna grattar en hela tiden då dom flesta inte visste om innan jag gick på semester. Hihi! Det syntes ju inte riktigt då men nu har den ju poppat och det går inte att ta miste på att det är en unge där i.

I måndags var vi hos vår BM för en regelbunden koll. Kändes skönt att att gå dit och snacka lite. Allt såg bra ut med vårt lilla hjärtegull. Skorpan låg inte med huvudet neråt än vilket är förståeligt då hen har så sjukt mycket utrymme i min mage. Livmodern går fortfarande inte hela vägen upp till revbenen men den har växt sen förra gången vi var där.

  • SF-mått: 25cm
  • HB-värde: 129
  • Blodsockervärde: 5,1
  • Blodtryck 110/60
  • Viktuppgång: Stadigt uppåt! 7-8kg sen inskrivning.

 

Jag fick också mitt moderskapsintyg då vi hade vår vanliga barnmorska. Så nu ska jag bara anmäla till försäkringskassan om föräldrapenning. Det är ju ett pussel i sig då jag inte har fast jobb eller heltidsjobb osv… 

Vi pratade också eller framförallt om min svamp som jag har och verkligen inte blir av med. Den blossar ju upp ibland och ibland är den under kontroll. Men nu måste jag verkligen försöka bli av med den innan förlossningen har vi kommit fram till. För skulle jag ha kvar svamp i underlivet under förlossningen så kommer Skorpan med stor sannolikhet få det i sin kropp. Det i sin tur kommer göra så att Skorpan smittar tillbaka svamp på mina bröstvårtor vilket jag hört är smärtsamt och besvärligt. Det räcker ju med att det kommer vara ömt att amma i början utan svamp. Och framförallt vill jag ju inte att Skorpan ska ha svamp i sitt system. Det är ju A och O!! Usch, vad hemskt det skulle vara. En till sak är att slemhinnorna är extremt sköra när man har svamp och det kommer i sin tur göra det mer obehagligt att föda vaginalt och sprickrisken ökar också. Så det finns många faktorer som gör att jag verkligen bör göra ALLT i min makt för att bli av med hemska svampen. Jag har lagt en kostplan (inte det lättaste… många aspekter att tänka på) över hur jag och även Kalle delvis ska svälta denna äckliga candida-överväxten i våra kroppar. Den kostplanen delar jag med mig av i ett annat inlägg.

Standard

Kommentera

