Allmänt, Kost & Näring, Recept, Tredje trimestern

Näring till frukost i grötform

20140821-074400-27840965.jpgBättre frukostvanor är ju aldrig fel. Tro mig jag älskar mina havrekuddar med A-fil men det behövs lite ändring. Chiafröna i skåpet behövdes användas kände jag så igår kväll slängde jag ihop en chiagröt som fick stå över natten i kylskåpet. Jag prövade Josefin Jägers recept där hon faktisk tanvänder sig av en halv banan till sötning istället för t.ex. honung, agavesirap eller liknande.

Recept:

2dl mandelmjölk (jag använde köpt som är osötad men bäst är ju hemmagjord, inget slår den smaken)
1/2 mogen banan
0,5 tsk vanilj

Mixa allal ingredienser ovanför i en mixer häll sedan över ”mjölken” i en skål och tillsätt chiafrön.

0,5dl chifrön

Vispa röran i ca. 10 min och ställ sedan i in i kylskåpet över natten. Ta fram på morgonen och toppa med kokos, mullbär och skivat äpple.

Ger dig skön mättnadskänsla, essentiella fettsyror, protein, magnesium, kalcium, kalium, fosfor, zink och vitamin c. Vem vill inte börja dagen med en sådan näringsbomb?

Standard

One thought on “Näring till frukost i grötform

  1. Pingback: HELHET » Vi firar att vi gått in i vecka 30 med denna frukost:

Kommentera

