Allmänt, Tredje trimestern

Throwback Thursday: Gravid vecka 29

 20140821-073555-27355232.jpgIdag blev den en purfärsk morgonbild på magen innan Kalle han springa iväg till jobbet och innan jag hunnit äta min frukost.

Hur långt gången är du? V.29 (28+6)

Gravidymptom: Kramper i högra vaden och i vänstra foten. Jag vaknade av smärta i måndags natt då jag fick en megakramp i högra vaden. Jag skrek rätt ut och väckte Kalle. Så sjukt obehagligt och smärtsamt. Jag till och med kände av hela dagen efter att jag haft en stark kramp där och vågade inte spänna vaden medvetet. Har läst på lite om varför man får sådana här kramper och det kan tyda på att man har kalcium-, magnesium- eller kalium brist. Time to remeber to drink my pH-kalk som innehåller just kalcium- och magnesiumkarbonat. Det finns också tips om att dricka kokosvatten, äta kronärtskockor och raw choklad. Några tips jag läst i boken Mama Glow. Sen är ju den ljuvliga (ironi) svampen kvar. Vet inte ens vad jag ska säga om den längre. Jag hoppas och tänker positivt att den kommer vara borta till förlossningen. Läs om planen här. Sen finns symptom som gå upp och kissa på natten kvar och att det slår lock för örat ibland. Jag får inte heller glömma att jag fått besök av halsbränna nu för tiden. Inga större problem, det vill säga det är inte så att jag behöver äta tabletter som motverkar sura uppstötningar. Thank goddess for that! Men måste äta regelbundet och inte allt för stora måltider.

Bästa minnet från veckan: Det är ifrån när vi var på sista delen av Hypnobirthingkursen. Innan vi gick på lunch så gick vi igenom en guidad meditation där vi skulle göra oss av med rädslor inför den kommande förlossningen. Under den meditationen börjar jag känna hur tårarna började komma. Och jag försökte lite lätt att inte bry mig om eller gå in i känslan som kom med. Jag kände att det var smått jobbigt om jag skulle börja hulka mitt i klassen. Hehe. Men till slut så rann tårarna till när vi kom till en underbar del av meditationen där vi skulle föreställa oss en tavla med oss som blivande familj på. Jag såg liksom mig hållandes vår lilla skatt och Kalle stående snett bakom mig med armarna runt om oss två. Så fint att jag blir tårögd igen. Blödig. När vi kom ur meditationen sen var jag så mosig i ögonen och alldeles tårfylld. Men även fylld av kärlek och glädje. Åh vad jag älskar dom två!! Mina fina älskade hjärtan.

Saknar du något? Jag saknar faktiskt att sova på magen. Det fungerar inte längre att sova halvt på magen, sådär lite halvt i fosterställning. Så nu finns det i stort sett bara två sovställningar; höger sida eller vänster sida. Det funkar ju att vakenvila på rygg fortfarande men vill gärna inte somna så då det blir för mycket tryck på kroppspulsådern. Så ja saknar att ha fler sovalternativ.

Mest harmonisk eller moody denna vecka? Oj, denna vecka har varit något utöver det vanliga. Mitt humör har inte varit på topp, jag har varit extremt känslig, haft taggarna utåt och har varit enormt hormoniell. Okej, det är inte så extremt men ovanligt och jobbigt för min del men också för Kalle som får stå ut med mitt växlande humör. Jag antar att det har med denna tillväxtfas som vi befinner oss i nu. Att det blir ett på slag av hormoner. Det är dock bättre idag, men jag känner mig rätt skör i humöret fortfarande. Så det får faktiskt bli en 40/60 vecka..

Cravings: Sötsaker. Svampen i min kropp blir till en demon i mig. Ibland kan jag stå emot men oftast inte… No good.

Sömn: Sömn är olika från natt till natt. Jag börjar vänja mig sakta vid att springa på toaletten två gånger om natten. Dock har jag inte varit så duktig med att komma i säng i tid. Finns så mycket man kan pyssla med på kvällarna. Speciellt med datorn och med telefonen… Men det ska bli ändring på det nu. Jag vill försöka skapa en kvällsrutin som verkligen får det att kännas lyxigt. Som att ta ett örtbad, lägga havre-ansiktsmask och äta något gott i sällskap av mitt hjärta. Vad tror ni om det?

Rörelser: Om jag tyckte Skorpan var aktiv förut är i det ingenting emot vad det är nu. Vår BM berätta att normalt har bebisar i magen ett rörelsemönster där dom är vakna och sen sover i ca. 40 min och sen vakna och sover sen 40 min osv. Jag känner Skorpan varje timma. Om det inte är aktiva rörelser som att sparka mig på konstiga ställen i höger sida så är det drömspasmer eller hicka. Vissa kvällar är jag rätt öm i magen efter all action. Sen är det så fint nu när man faktiskt kan få fysisk kontakt med Skorpan. Det är nog det bästa. När Kalle pratar, smeker magen eller läser en saga för Skorpan så kan man se hur hen rör sig mot Kalles röst. Jag blir så varm i kroppen när jag får uppleva det. Dom har redan en egen kontakt. Jag ska nu också försöka memorera mönstret då dom säger att dessa sista veckor visar på hur deras sömnmönster kommer vara utanför magen.

Inåt- eller uttåtnavel? Nu börjar det hända grejer. Det är fortfarande en inåtnavel men den är väldigt utsträck. Om någon vecka eller två kanske den har ploppat?

Förlovningsring på eller av: På och fortfarande yttepytte lite för stor.. Men det bådar gott kring svullnad som kommer i slutet av graviditeten.

Är det något som får dig att må illa eller något du blir äcklad av? Doften av soppor, rutten mat, alkohol osv. Usch. Tycker att det har luktat fördjävligt i stan på senaste tiden.

Vad tror du att det blir? Pojke/flicka: Jag har ingen specifik känsla denna vecka. Jag liksom tänker att det är en pojke och sen tänker jag att det är en tjej bara för att jag tänkt att det är en pojke. Jag längtar så sjukt mycket efter att se vem den lilla är där inne.

Dagar kvar till beräknad förlossning: 77 dagar.

Förlossningssymptom: Inga.

Vad ser du fram emot: Förlossningen. Skumt kanske? Jag känner mig så peppad, mentalt redo och upplyft. Vi har alla rätta verktyg nu inför förlossningen vilket gör att jag känner ett lugn och en massa trygghet. Tänker på förlossningen och blir liksom glad. Det kommer liksom bli en bra upplevelse som ingenting annat och vi kommer få den perfekta presenten att ta med oss hem.

Standard

2 thoughts on “Throwback Thursday: Gravid vecka 29

Kommentera

