Allmänt, Kost & Näring, Tredje trimestern

Steg två i kostplanen

Måndag och det är dags för steg två. Tänk att det redan har gått två veckor? Första steget där vi uteslöt rött kött var en mjukstart som var lätt tycker jag (medvetet val av första steg). Det finns så många goda vegetariska rätter, fiskrätter och kycklingrätter man kan laga/beställa ute osv. Vi ska också ta och vara helt ärliga och erkänna att vi första dagen totalt glömde bort att vi inte skulle äta rött kött och en varmkorv slank ner. Ooops. Men vad gör det att fela en gång? Sen har vi i alla fall lyckats och vi kommer ju fortsätta med detta framöver och bara bygga på uteslutande saker.

Steg två innebär att vi ska utesluta vitt mjöl som vetemjöl. Det innebär ju också självfallet att vi ska äta glutenfritt. Detta kommer bli både lätt och tufft tror jag. Kroppen är van att få glutenstimulans och jag tror sockersuget (ska blanda en aromaspray mot sockersug) kommer öka. Men våra magar kommer tacka oss och förmodligen kommer svampen (fingers crossed) att minska.

Detta är helt på eget bevåg och jag är ingen kostrådgivare!!

Idag finns det ju så många bra och enkla glutenfria alternativ. Här är en lista på det som ska uteslutas:

  • Pasta (Man kan istället äta potatis, quinoa, zucchinipasta, glutenfri pasta, råris m.m.)
  • Bröd (Jag får ta och baka fröknäcke, glutefritt bröd och dyl.)
  • Pajdeg, pizzadeg och kakor (Kan göras med mandelmjöl, bovetemjöl osv. som är glutenfritt)
  • Gröt (Ät istället chiagröt, quinoagröt, bovetegröt, polentagröt eller amaranthgröt som är helt glutenfria)
  • Öl (Sommaren börjar ändå lida mot sitt slut och kylan kommer vilket gör att min craving efter alkoholfri öl försvinner!)
  • Senap och ketchup (Senap känns lite surt.. Men ketchup klarar jag mig utan, speciellt när vi inte kommer äta pasta)
  • Färdigköpt salladsdressing (Skulle aldrig köpa detta ändå när det är så lätt att göra egen)
  • Buljongtärningar (Bra uppvärmning inför nästa steg. Finns bra alternativ hos hälsokosten)
  • Rostad lök (I och med att varmkorven inte äts längre så äts inte rostad lök heller)

 

Sen finns det varugrupper som man ska ha koll på och läsa innehållsförpackningen innan man köper då dessa oftast innehåller gluten/vete:

  • Korvar, köttbullar och andra färsrätter som kan innehålla mjöl. (Inget vi ändå äter)
  • Färdigrätter som sås, soppa, gryträtter på burk eller i påse och frysta måltider. (Inget vi ändå äter)
  • Paté och korvar (Inget vi äter ändå)
  • Soja, innehåller ofta vete. (Inget vi äter ändå)
  • Godis som till exempel lakrits, lakritskonfekt, karameller och fylld choklad. (Crap! Mina lakritssug får nu inte blomma ännu mer. Om så är fallet får jag baka lakrits rawfood bollar.. Ledsen älskling, men du får övergå till raw choklad nu!)
  • Energibarer och energidrycker. Kan till exempel innehålla maltodextrin utvunnet ur vete. (Vem dricker och äter dessa nu för tiden?! Finns ju kokosvatten och raw bars t.ex. som är bra alternativ)
  • Glass, både fabrikstillverkad gräddglass och sorbet. (Tur att sommaren lider mot sitt slut och att det faktiskt är lätt att göra egen nyttig glass. Finns ju också raw glass om suget blir för starkt!)
  • Sockerfria produkter, exempelvis tuggummi, om sötningsmedlet utvunnits ur spannmål. (Sockerfria alternativ är inget vi äter bortsett från att vi kan tugga tuggumi titt som tätt)
  • Cornflakes och andra frukostprodukter, som inte är gjorda av råg och havre, om det inte står på dem att de är glutenfria. Annars kan de innehålla gluten från andra produkter.

 

Detta är helt på eget bevåg och jag är ingen kostrådgivare!!

glutefritt

Bilder från Pinterest. Där det finns det många glutenfria och nyttiga recept. Blir man inte inspirerad när man ser på bilden?

Så hur ska detta gå? Bra hoppas jag. Det känns både lätt och svårt. Vi har ju en utmaning denna vecka då vi ska båda idag äta ute på varsitt håll, på tisdag är vi bjudna på middag hos vänner  och på onsdag ska vi på kräftskiva/födelsedagsmiddag. Men som det alltid handlar om i slutändan är det fokus på ren mat. Inga konstiga färdiga produkter, utfyllnader och sådant. Ren mat gjord med kärlek helt enkelt.

Annonser
Standard

One thought on “Steg två i kostplanen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s