Allmänt, Kost & Näring, Tredje trimestern

Kost, kost och mer kost…

Jag var väldigt peppad igår. Jag känner att jag lagt upp en bra kostplan utan att egentligen veta så mycket om det kommer fungera osv. Jag hoppas ju på att det ska fungera. Men det känns svårt när vi nu ska bort på middagar. Det är så svårt att komma med en hel hög av kostrestriktioner. Hur gör man? För man vill ju ha ett socialt liv också. Inte stänga av allt helt.

Jag får helt enkelt tänka om. Ja väldigt snabba puckar här. Men jag måste planera om. Jag behöver en back-up plan. Hur jag ska göra vet jag inte riktigt. Men som det ser ut nu så kan jag styra över vad jag äter till frukost, lunch och middagar hemma. Men middagar hemma hos folk får vara flexibla än så länge.

Jag har även hittat en hemsida som jag läste om på en blogg. I quit sugar är namnet på den hemsidan. Dom har ett 8 veckors program med färdigplanerad måltidsplan för dom veckorna. Denna bok funderar jag nu på att ladda ner som e-bok och sen starta igång på torsdag. Skulle vara så skönt att inte behöva tänka på vad jag ska hitta på för frukost/lunch/middag. Sen får vi ju se över bortbjudningar och kanske styra om till att vi bjuder hem folk till oss istället eller att vi lagar mat med dom eller något sådant. Så här skriver dom hur man kan tänka om man är gravid och vill göra denna 8 veckors I Quit Sugar:

The beauty of the I Quit Sugar 8-Week Program is that it involves cutting out a lot of processed and refined foods, minimising toxins, and embraces a whole-foods approach, all of which is ideal for your needs. Unlike on many diets, nothing is removed during The Program that is essential to gestational health. And a stack of the good stuff is added back in.

However, it is always advised to get the all-clear from your health care professional before starting any new food or exercise-related venture when you are expecting or lactating.

You can expect PLENTY of fresh produce including as many vegetables as you can poke a celery stick at, nourishing full-fat dairy, nutrient-dense meats, chicken and fish, healthy fats, whole grains (mostly gluten-free but you can adapt this to suit), and some low-fructose, fresh fruit once the detox period is over (after Week 6). Some of you may freak out about the “no fruit” thing; read about the I Quit Sugar stance on fruit here and be assured the amount of extra vegetables consumed during The Program more than make up for the roughage, minerals and vitamins you might fear you will miss out on.

The benefits of quitting when expecting:

  • Keeps your blood sugar levels in check, which will in turn reduce your risk of gestational diabetes, leading to healthier outcomes for you and your baby.
  • Influences your child’s eating later in life. What the mother eats during pregnancy and lactation has been shown to effect the tastes and food preferences of the child. For example, toddlers of mothers who eat more veggies during pregnancy are less likely to refuse veggies upon weaning. Thus, a healthier baby and saner mum!
  • Sets you up with good eating habits, allowing you to be a role model and impart this wisdom on to your child to improve their life-long health.

Some things to keep in mind:

Both pregnant and breast-feeding women require extra energy, so it’s vital to ensure that you’re eating enough. The 8-Week Program sees participants wean off snacks by Week 7, shifting to a three-meals-a-day-only style of eating. This may not apply to you. Extreme decreases in energy intake can cause problems with foetal growth and milk production.

Be sure to include plenty of starchy carbohydrates (such as sweet potato, potato, pumpkin, swedes, oats, rice, bread etc.) at each meal. Monitor your energy levels and milk production. If there is a dip, try increasing your portions of carbohydrates at each meal and keep a record of changes.

Include plenty of protein and healthy fats to ensure adequate overall energy intake. Whatever you take out needs to be replaced by something more nutrient-dense and at least as energy-dense (i.e. more nutritious and just as many calories). This is not the time to be losing weight.

Make sure you talk to your health professional before and during your I Quit Sugar journey to ensure all is well with both you and your baby. 

För att läsa mer om det klicka här.

I quit sugar programmet utgår från en Wholefoods-kost vilket jag baserade min plan på så det är inte så långt ifrån min orginalplan. Skönt att ha färdiga recept att laga efter. Underlättar för mig att inte ödsla massa energi på att tänka på sådant. Jag har ju fullt upp med att vara gravid. Hihi!

Va tror ni?

Annonser
Standard

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s