Allmänt, Bebissaker, Tips och trix, Tredje trimestern

Vad behöver vi?

Jag gick med i en grupp på Facebook som heter Medvetna föräldrar, gravida, familjer samt de som önskar bli föräldrar
för några veckor sen. En underbar grupp som verkligen svarar på ens frågor och gillar att diskutera kring medvetna val. Verkligen medvetna personer som tänker precis som vi. Skrev ett inlägg där  häromdagen och frågade vad man faktiskt behöver till en liten. Fick svar direkt!! Nu finns det 37 kommentarer på den tråden med en massa bra tips. Jag vet att det finns tips på nätet men det är en sådan konsumtionshets så det bara skriker om det. Köpa, köpa och köpa lite till. Och gärna sådant som inte har barnet och miljön i fokus. Nog om det för nu har jag summerat en lista på vad vi kommer att behöva till Skorpan och även till mig under/efter förlossning. Skriv gärna en kommentar om vad som kan tänkas saknas.

Till Skorpan:

  • Ekologisk bärsjal (Fick ju en jättefin av Ida och Frida)
  • Pilatesboll till både förlossningsarbete hemma men även till efter då det är skönt att gunga med barnet i famnen (Vet att jag har en någonstans.. Men osäker. Får kolla i källaren hos mormor)
  • Tygblöjor (Ett måste!! Kommer göra allt för att inte behöva använda ”torr i 12 timmars”-blöjor)
  • Tvättlappar/Kräklappar/Allt i allo tyglappar (Vet att IKEA har super-billiga 100% bomull som vi ska spana in)
  • Galltvål (Har införskaffat en ekologisk till alla dessa kräk/bajs/klegg – fläckar)
  • Mössa (Fick tips om en ljuvlig mössa i 100% natursilke som skalla användas från dag 1 och vi köpte en i naturvit på Källan)
  • Långärmade bodies (Vi har ett flertal stycken i olika storlekar. Både nya ekologisk bomullsvarianter och sen begagnande)
  • Underdelar/leggings (Här har vi inte inhandlat ett ända par men vi har flera begagnande)
  • Pyjamas (Vi har inte inhandlat någon än. Tänker mig att vi kanske ska införskaffa dessa?)
  • Strumpor (Enligt min mamma så är Polarn och Pyrets strumpor dom bästa för små fossingar. Dom ända som sitter kvar tydligen. Så vi ska spana in P.o.P för strumpjakt)
  • Kofta/långärmad (Vi har en übersöt grå stickad ekologisk kofta som vi inhandlat och även några begagnande)
  • Napp (Jag kommer amma och vill helst inte trixa så mycket med napp men vi kommer absolut att ha en eller två hemma från Natursutten som är gjorda av naturgummi. Sen har vi fått två ”vanliga” nappar från gratis gravidpaket som vi inte kommer använda)
  • Overall (Det kommer ju vara kallt i november och vinter står runt hörnet. Detta har vi redan fixat vi har redan två stycken från min lillebror som föddes i november 2007)
  • Barnvagn (Fina svärmor fixade denna bit åt oss! Tack!)
  • Skötunderlägg (Kan vara skönt att ha ett vätskeavisande underlägg där vi byter på Skorpan. Funderar på att sy en eller två. Bra att ha en hemma och en att ta med.)
  • Babynest (Mitt projekt jag startade men har pausat pga. jobb. Men denna kommer att stå klar innan BF)
  • Amningskudde (Jag har min gravidkudde som kommer fungera som amningskudde hemma)
  • Babyskydd (Vi fick med detta babyskydd med barnvagnen annars hade vi lånat någons inför hemfärd från BB)
  • Filtar (Vi har 4st muslinfiltar som jag fick av mormor för typ två år sen som jag skulle använda till behandlingar)
  • Näs Frida (Tydligen optimalt vid förkylningar och vi befinner ju oss i dessa tider när Skorpan kommer till oss)
  • Babyolja (Kokosolja säger jag bara!)
  • Badbalja (Dels ska man inte bada bebisar ofta och sen har vi badkar och kommer bada med Skorpan. Vi behöver inte denna med andra ord!)
  • Bebissäng (Vi kommer att samsova med Skorpan i vår säng)
  • Digital termometer (Ett måste då vi inte har en enda termometer hemma..)
  • Pysventil (Något som jag hört från flera är bra att ha om bebisens mage krånglar och blir gasig. Har en som vi fick i ett gratispaket)

 

Till mig:

  • Bindor (Man blöder ju efter förlossningen ett bra tag. Så att ladda upp med bra eko maxi-bindor är ett måste)
  • Amningsbh (Har en sedan innan från H&M men behöver en mjuk och elastisk som man kan sova med t.ex. denna i ull från Boob som folk rekommenderar)
  • Örtblandning tlll bad (Detta blandar jag till av mina egna örter innan BF. Recept kommer!!)
  • Amnings-té (Detta kommer jag också blanda till innan BF. Recept kommer!)
  • Amningsinlägg (Har fått en hög i tyg av min mamma som hon sparat. Kommer dock behöva utöka mängden lite med dessa t.ex.)
  • Nipplecream (Kommer blanda till en egen salva. Recept kommer!)
  • Trosor (Bra, sköna och praktiska! Typ dessa.)
  • Vattenflaska (Man blir otroligt törstig av att amma har jag hört och jag fick tipset att alltid ha en fylld vattenflaska i närheten av där man ammar. Vilken tur att jag fick en Kleen Kanteen i födelsedagspresent!)
  • Gördel (Har fått fler tips på denna men var lite skeptiskt först. Kändes som om det vare n ytlig grej att man ville hålla in magen efter förlossningen för att se ”smal” ut. Men så är det inte. Förr i tiden och i andra kulturer så har man lindad kvinnan magparti för att hjälpa livmodern att dra ihop sig snabbare och mer effektivt efter förlossningen. Det hjälper med andra ord livmodern att göra sitt jobb. Sen så är det ett fantastiskt ryggstöd när man ammar så man inte sitter som en potatissäck. Ja väldigt smart med andra ord!)
Standard

2 thoughts on “Vad behöver vi?

  1. Elin skriver:

    Vilken fin o praktisk lista! Vill tipsa om en sida som har massor eko till både bebis o mamma samt större barn. minimundus.se. Ni har inte funderar på att använda ull eller ull/silke till bebisens kläder? Det är ju det mest oslagbara när det kommer till att hålla rätt temperatur! Ska definitivt använda mej av din lista till hjälp 🙂

    • Emelie skriver:

      Tack!! Försökte samla alla tips jag fått och läst på ett ställe 🙂 Tack för tipset! Ska absolut spana in den hemsidan. Ull är ju som du säger det ultimata för små bebisar 🙂

Kommentera

