Allmänt, Örter, Holistiskt, Kost & Näring, Tips och trix, Tredje trimestern

Kosttillskott under sista delen av graviditeten

20140905-075030-28230475.jpg

20140905-075811-28691422.jpg

Så var det äntligen dags att byta ut förra kosttillskottet mot det nya som gäller för den tredje trimestern och under hela amningsperioden. Jag har skrivit om detta märke på kosttillskottet och andra kosttillskott som jag intar nu under graviditeten. Det går att läsa här.

Skillnaden på denna burk och den tidigare är är att den som jag nu kommer inta innehåller hallonblad. Vitaminerna och mineraler är exakt densamma. Därav att jag kände att jag kunde fortsätta med den förra burken till den var slut. Hallonblad vet vi ju om att det är prefekt att inta under graviditeten och framförallt under den sista delen för att förbereda livmodern inför förlossningen. Här är en lista jag hittat på fördelarna med att dricka hallonblad:

  • Ökar vitamin A intaget och det kan stärka immunförsvaret samt underlätta till en frisk hud och skelettutveckling för barnet.
  • Innehåller E-vitamin som hjälper till att främja en bättre omsättning i mamman vars blodvolymen ökar dramatiskt under graviditeten. En ökad tillgänglighet av kalcium är nödvändigt för att kontrollera nervreaktion på smärta vid förlossning och i att bistå skelettutvecklingen ibarnet.
  • Förekomsten av det s.k., fragrine, låter livmodermusklerna arbeta mera kraftfullt och effektivt under förlossningen.
  • Det höga vitamin-och mineralinnehåll hjälper till att ersätta dem som går förlorade genomblodförlusten i förlossningen.
  • De s.k. alkaloider som finns i hallonbladste ger ett stöd till livmodern efter förlossningen för att gå tillbaka till sin vanliga storlek.
  • Underlättar graviditetsillamående
  • Minskar smärta under förlossningen och efter födseln.
  • Hjälper till i produktionen för en riklig bröstmjölk.

 

Därför har jag nu kommit igång med att dricka mitt egenblandade örtté som innehåller hallonblad, pepparmynta och brännässla. Idag till frukosten slängde jag även i lite kanel och ingefära för den goda smakens skull.

 

Standard

Kommentera

