Allmänt, Throwback Thursday, Tredje trimestern

Throwback Thursday: Gravid vecka 34

20140925-074215-27735144.jpg

20140925-074216-27736150.jpg

Denna vecka bjuds det på fyra bilder. Snart ser jag inte fötterna längre…

Hur långt gången är du? V.34 (33+6)

Gravidymptom: Svamp, sammandragningar, starka kraftiga rörelser från Skorpan, kissa minst 2 gånger på natten, törstig, öm i livmodern, trötthet, virrighet, åderbrock m.m. Det känns att Skorpan växer till sig och i och med det känner jag mig mer och mer gravid.

Bästa minnet från veckan: Måste vara min underbara dröm som jag drömde natten mot i söndags. När jag väl drömmer så drömmer jag väldigt detaljrika drömmar. Det är mycket känslor, mycket visuella koder osv. Denna dröm var så klar. Jag satt och ammade lilla Skorpan. Världens sötaste. Så gosigt, runt och vackert ansikte. Så mycket kärlek i den drömmen. Så fint. Blir lite tårögd när jag tänker på drömmen.

Saknar du något? Denna vecka saknar jag faktiskt inget speciellt. Det känns som att det är så lite tid kvar att om jag skulle sakna något finns det runt hörnan.

Mest harmonisk eller moody denna vecka? Mer harmonisk. Känner rätt sansad även fast jag inte riktigt har koll på mina känslor och det kan dyka upp otippade sådana i konstiga situationer. Men jag har väl nog börjat vänja mig vid att detta är mitt gravida känslo-jag. Känner mig harmonisk i alla fall! 80/20 vecka.

Cravings: Sött. Fika. Lakrits. Godis. Kan det ha med tröttheten att göra? Tror det. Och sen när man väl har börjat så är det svårt att ta sig ur. Usch.

Sömn: Sömnen flyter på som den gjort dom senaste veckorna. Kanske inte den mest optimala men jag får i alla fall sova ca 7-8 timmar totalt per natt även fast jag då vaknar lika många gånger. Jag är ju en person som ofta behöver 8-10 timmar per natt men detta är ju bara början. Bra kanske att öva upp inför nattamning och sömnlösa nätter…

Rörelser: Jag har sagt det förr och säger det igen, jag har en liten vilding i magen. Lyckades faktiskt fånga detta på video igår. Kanske borde döpa Skorpan till Vilding? Nej, skämt och sido. Rörelserna är likadana som förut men kraftigare. Höger sida är fortfarand eutsatt för rejäla kickar. En ny känsla som är rätt konstig är när Skorpan vrider huvudet som ligger nedåt. Jag liksom kan känna Skorpans näsa när hen vrider runt huvudet från sida till sida. Hur konstigt och häftigt är inte det?

Inåt- eller uttåtnavel? Som ni ser på bilderna så är naveln nästintill poppad. Men inte riktigt helt. Den hoppar ut på kvällen men på morgonen ser den ut sådär som på bilderna. Vi får väl se hur det ser ut nästa vecka. Poppad på riktigt?

Förlovningsring på eller av: På och fortfarande yttepytte lite för stor.. Men det bådar gott kring svullnad som kommer i slutet av graviditeten om det blir någon svullnad vill säga…

Är det något som får dig att må illa eller något du blir äcklad av? Doften av soppor, rutten mat, alkohol osv.

Vad tror du att det blir? Pojke/flicka: Pojke, pojke, flicka, pojke, pojke… Men det kanske är en flicka ändå? Har ju tänk att jag skulle drömma om vad det var som min mor har gjort med alla oss barn. Men varje gång jag drömmer om Skorpan så handlar det ej om det. Skorpan är väldigt hemlighetsfull vilket jag tycker är bra. Bra med integritet.

Dagar kvar till beräknad förlossning: 42 dagar.

Förlossningssymptom: Nej.

Vad ser du fram emot: Att få plocka upp allt och fixa i ordning i nya lägenheten. Vi flyttar ju den 1 november vilket är endast fem dagar innan beräknad födsel. Det känns pirrigt måste jag säga. Det kommer också bli en utmaning att inte vara vaken hela nätterna och pyssla i ordning allt. Det är tur att vi har så fin familj runt oss som är villiga att hjälpa till med allt. Att rensa, sortera upp och sånt kommer jag att börja göra nu så att det bara är att packa upp i rätt rum och placera ut saker. Ska bli så skönt med att skapa ett hem tillsammans vi tre.

Standard

Kommentera

