Allmänt, Tredje trimestern

BB Sophia, the place to be?

JA, JA, JA, JA, JA, JA, JA, JA, JA, JA, JAA! Igår var vi tillsammans med Ida och Kristoffer på Informationskväll hos BB Sophia. En nästintill två timmar lång föreläsning om vad dom står för, hur dom jobbar och deras vision. Jag visste redan innan att detta är stället jag vill föda på. Ett nytt och fräscht tänkande kring det här med att föda barn vilket jag gillar skarpt. Både jag och Kalle känner att vi vill komma bort från ”sjukhuskorridorer” då vi har så jobbiga minnen kring graviditeten och sjukhus, då jag haft missfall i v.10 (gynakuten) och ett utomkvedshavandeskap (inlagd i fyra dagar på förlossningen). Så när vi skulle välja Bb i vecka 24(?) så var det ingen tvekan om att detta var det ända alternativet för oss. Spana in denna video som jag plockat från deras hemsida.

Efter föreläsningen så kom Catharina (familjevän som jobbar som undersköterska på BB Sophia) och mötte upp oss för att ta oss på en privat rundtur inne på självaste BB. Det kändes så lyxigt att få gå runt i korridoren och spana in där man äter, var jag ska föda och sen var vi får umgås som en ny liten familj på tre. Så mysig känsla i väggarna. Ja ni såg ju på videon här ovan. Mörka parkettgolv, härlig färg på väggar, modern konst, badkar i varje förlossningsrum, olika redskap att ha under förlossningen som t.ex. en pall, pilatesboll eller lian.

20140926-212347-77027628.jpgVi gick därifrån proppfyllda med information, nya intryck samt stor pepp inför att föda där. Så klart fick vi också med oss något att läsa innan det blir dags på riktigt. Två pocket från Gudrun Abascal. Jo, man tackar!

Hon var även närvarande på föreläsningen tillsammans med den andra vårdchefen för att besvara frågor gällande en kvinna som förlösts på BB Sophia men som avled på Karolinska en vecka senare. En oerhört tragisk händelse. Men jag förstår inte varför BB Sophia ska bli så smutskastat i media för? Jag känner mig i alla fall inte det minsta orolig över säkerheten, akutvård eller liknande då jag nu fått bekräftat åter igen att BB Sophia är mer än kompetenta för detta.

Igår hittade jag en ny blogg att hålla koll på. Sjukt fina bilder! Me like. Hon har nyss fött på BB Sophia och skrivit om sin upplevelse där. För att läsa klicka här.

Om tre veckor får jag föda på detta ställe (då dom endast tar emot en från v.37+0). Hur galet är det inte att det är så kort tid kvar?! Slutar aldrig att bli förvånad.

Standard

Kommentera

