Allmänt, Tredje trimestern

Har Symfus/Fundus-måttet ökat?

Ja men tusan, det har växt. Med hela 3 cm! Det känns på magen så att säga, den är rätt stor nu. Lite tråkigt är det ju att vi nu MÅSTE vänta tills Skorpan är ute för att få se hen. Vilket är bra men det hade varit mysigt att tjuvkika lite på ett tillväxtultraljud. Men icke.

  • Mitt blodtryck: 100/75
  • SF mått: 32 cm
  • Viktippgång sen inskrivning: Vägde mig inte denna gång.
  • Blodsockervärde: Behövde inte ta detta.
  • HB-värden (järnvärde): 114, vilket är bra. Behöver inte ta järntillskott vilket är skönt.
  • Bebis hjärtljud: Rytmiskt och bra! Kalle fick lyssna genom tratten och känna pulsen.
  • Bebis placering i livmodern: Huvudet nedåt, rygg åt vänster och ben och armar åt höger. Inte fixerad ännu men ligger fortfarande i den optimala födelsepositionen.

 

Jag hade några saker att ta upp med henne sedan jag var där för två veckor sen. Att jag sedan jag var hos henne sist, då hon klämde för känna om Skorpan var fixerad, har blivit extremt öm där. Tack och lov slapp jag det momentet idag pga. att det är väldigt ömt där. Hon lyckades känna hur Skorpan låg ändå. Vilket är fortfarande med huvudet nedåt. Perfekt.

KÄNSLIGA PERSONER VARNAS, SKIPPA NÄSTA BIT OM DU ÄR ÄCKELMAGAD!

Jag hade för två veckor sedan två dagar då jag hade gul avföring och vi konstaterade att det förmodligen hade med min överkonsumtion av lakrits att göra. Då det faktiskt gick över och det var det som var avvikande i min kost då. Men sedan idag kom det tillbaka utan att jag har ätit lakrits. Från ingenstans var det där igen och det var skumt. Luktade fränt och var gult. Så min barnmorska kollade med en läkare som sa att om det inte gått över på några dagar så ska jag höra av mig igen så skriver dom ut antibiotika. En klassiker när dom inte vet vad det är. Men jag hoppas att det går över och att det bara var något konstigt jag ätit.

Vi gjorde urinprov i samband med det och där kunde hon konstatera att det fanns lite äggviteämnen i urinen. Så nu ska jag i morgon bitti skicka mitt morgonurin på posten för odling. Det känns skönt då jag i söndags var sjuk (därav dålig uppdatering här) vilket jag inte varit på väldigt länge. Jag hade ögonflimmer som sen led till huvudvärk som i sin tur led till matthet/illamående och allmänt sjuktillstånd. Ingen feber men sov mycket. Jag blev ju så klart lite nojig och när man söker på dom symptomen så är det ju havandeskapsförgiftning som dyker upp direkt. Inte så kul. Men i och med att jag mådde bättre på kvällen och jag visste att jag skulle till barnmorskan så kändes det lugnt. Samt att Skorpan var aktiv och rörde sig som vanligt. Sen har jag haft sådana flimmer och huvudvärk innan jag var gravid. Men min barnmorska sa nu att skulle det hända igen så ska jag ringa förlossningen direkt. Men som jag skrev tidigare så ska dom göra en odling på mitt urin för att se om det är något konstigt.

Men annars är allt bra här. Skorpan växer och blir starkare. Men mer om det och andra gravidsymptom i morgondagens Throwback Thursday.

Standard

Kommentera

