Allmänt, Throwback Thursday, Tredje trimestern

Throwback Thursday: Gravid vecka 35

IMG_6666.JPG

Hur långt gången är du? V.35 (34+6)

Gravidymptom: Svamp, sammandragningar, starka kraftiga rörelser från Skorpan, kissa minst 2 gånger på natten, törstig, öm i livmodern, trötthet, virrighet, åderbrock m.m.

Bästa minnet från veckan: Måste vara den underbara höstdagen ute på Biskop Arne. Äntligen tog vi oss ut dit och ut till naturen. Ut och andas frisk luft, promenera i timmar och umgås med fina människor. Både Kalle och jag fantiserade om att vi skulle en dag plugga och bo där med Skorpan. Jag skulle plugga deras Naturmedicin och Kalle till författare. Tydligen har dom haft dagis på området innan och det skulle fungera perfekt för Skorpan. Drömma kan man!

Saknar du något? Jag saknar faktiskt ingenting. Det är MAX sju veckor kvar av denna graviditet, vilket känns som ingenting. Har inte tid att sakna något nu, utan ska njuta av denna korta tid som är kvar.

Mest harmonisk eller moody denna vecka? Jag känner mig harmonisk, jag tror jag är rätt harmonisk. Lite stressad över att få saker fixat men försöker ta det lugnt och pricka av en sak i taget på Att-göra-listan per dag. Mina känslor är lite all over the place. Blir lätt rörd och tårar kommer oftare än innan. En 80/20 vecka, helt normalt vill säga.

Cravings: Satsumas!! Så sjukligt gott. Njuter verkligen av att det är säsong för dessa nu. Hemma har vi dessa i överflöd. Måste äta minst två om dagen.

Sömn: Jag sover ändå relativt bra måste jag säga. Visst jag går upp två gånger per natt för toabesök. Det värker lite i livmodern när jag vänder mig från ena sidan till den andra. Ibland vaknar jag och ligger vaken ett tag och då kan hungern smyga sig på. Första gången inatt som jag behövde äta något för att kunna somna om utan att vara vrålhungrig. Men jag får i alla fall några timmar sömn. Säkert mellan 6-7 timmar sammanlagt beroende på när jag går och lägger mig. Jag överlever med tanke på att jag nu går hemma och kan sova i stort sett när jag vill på dygnet.

Rörelser: Skorpan har ett till smeknamn, Vilding. Denna lilla filur är en riktigt aktiv person. Varje dag rör sig Skorpan en gång i timmen. Jag förstår inte hur mycket utrymme som finns. Apparna säger att det är rätt trångt nu men Skorpans rörelsemönster är detsamma. Starkare blir Skorpan också. Inte skönt när man får en spark i revbenen men det är bättre än när Skorpan väljer att sparka med armarna/benen snett nedåt mot höftbenet (där jag har ont och är öm). Men jag är glad att vi har en pigg filur. Det sägs ju att dom har samma mönster utanför magen. Den som väntar får se!

Inåt- eller uttåtnavel? Nu är den ute. Jag trodde det skulle vara obehagligt men det är det faktiskt inte. Det är ju mer obehagligt när magen är spänt och hård än att själva naveln skulle kännas obehaglig.

Förlovningsring på eller av: På och fortfarande yttepytte lite för stor.. Men det bådar gott kring svullnad som kommer i slutet av graviditeten om det blir någon svullnad vill säga…

Är det något som får dig att må illa eller något du blir äcklad av? Sedan några dagar tillbaka har jag börjat känna äckliga dofter överallt. Spya här, bajs där, soppor här.. Oftast är det bara jag som känner så jag undrar vad det är för fel på min näsa.. Eller på folks näsor. Hehe! Så dom dofter gör mig äcklad.

Vad tror du att det blir? Pojke/flicka: Flicka. Nu måste jag ju balansera upp med att tro att det är en flicka. Hade en dröm som jag ska skriva om i ett inlägg. Håll utkik!

Dagar kvar till beräknad förlossning:  35 dagar.

Förlossningssymptom: Nej.

Vad ser du fram emot: Att få träffa Skorpan. Som jag längtar!! Som vi längtar!! Som alla runt omkring oss längtar!! Ett väldigt efterlängtat barn.

Standard

2 thoughts on “Throwback Thursday: Gravid vecka 35

Kommentera

