Allmänt, Throwback Thursday, Tredje trimestern

Throwback Thursday: Gravid vecka 36

IMG_0133.JPG

Hur långt gången är du? V.36 (35+6)

Gravidymptom: Svamp, sammandragningar, starka kraftiga rörelser från Skorpan, kissa minst 2 gånger på natten, törstig, öm i livmodern, trötthet, virrighet, åderbrock m.m.

Bästa minnet från veckan: Var nog när vi fick träffa lilla Julian som endast var två veckor gammal. Vi hade Armando och Cindy över på lunch i vår lilla etta. Att få träffa en sådan lite spädis är så mysigt. Så liiiiiiten men så sööööt. Också kul att träffa och snacka med föräldrarna så klart. Att få höra deras förlossningshistoria, tips osv. Dom har ju gått samma förlossningskurs som oss i Hypnobirthing så det var extra spännande att lyssna hur det gick för dom.

Saknar du något? Att kunna sova lite hur jag vill. Sova på mage, rygg.. Men nu är det ju bara några få veckor kvar så det känns ändå rätt okej.

Mest harmonisk eller moody denna vecka? Jag har varit väldigt harmonisk känns det som förrän fram tills idag. Fick mig en riktig deppkväll. Fick reda på att jag har GBS och att jag kommer behöva ta antibiotika under förlossningen. Det är vldigt vanligt tydligen och inget allvarligt men det fick mig att må skit igår. Skriver mer om det i ett annat inlägg.

Cravings: Mjölk, grädde, kokosmjölk, socker, fett.. Börjar jag förbereda mig för förlossningen måntro? Jag har inte druckit ett glas (okej, två till tre)  mjölk till frukost sen jag var liten unge. Men det är så sjukligt gott!!

Sömn: Som jag skrev ovan så börjar sömnen bli allt jobbigare. Vissa nätter är mer jobbiga än andra. Jag har ju två sovpositioner, höger eller vänster sida och nu börjar det domna på ena sidan om jag ligger för länge på den. Väldigt obehagligt. Sen börjar magen vara i vägen för att hitta en skön position. Jag vaknar också av ingenting. Nu när det har spöregnat i tre dagar har jag haft det svårt att sova pga. ljudet mot fönstret. Sen ska jag ju upp och gå på toa en eller två gånger. Ni förstår, inte den mest optimala sömnen. Ska försöka lära mig att vila mitt på dagen.

Rörelser: Fortfarande lika aktiv som alltid. Det borde ju bli lite mindre utrymme och mindre extrema rörelser men än funkar det tydligen. Mina revben är skonade tack och lov *peppar peppar ta i trä*. Men det känns ju smått obehagligt när Skorpan sträcker ut sig och putar med rumpen/armar trycker ner/benen ut i midjan. Haha! Men kunde ha varit värre. Känns idag skönt att Skorpan är aktiv och inte någon sömnig en.

Inåt- eller uttåtnavel? Den är ute mestadels av dagen. På morgonen är den fortfarande bara extremt utsträckt. Men efter frukost är den ute.

Förlovningsring på eller av: På och fortfarande yttepytte lite för stor.. Men det bådar gott kring svullnad som kommer i slutet av graviditeten om det blir någon svullnad vill säga…

Är det något som får dig att må illa eller något du blir äcklad av? Sedan några dagar tillbaka har jag börjat känna äckliga dofter överallt. Spya här, bajs där, soppor här.. Oftast är det bara jag som känner så jag undrar vad det är för fel på min näsa.. Eller på folks näsor. Hehe! Så dom dofter gör mig äcklad.

Vad tror du att det blir? Pojke/flicka: Flicka. Känns fint att gå och tänka på att det kanske är en liten F…. .

Dagar kvar till beräknad förlossning:  28 dagar.

Förlossningssymptom: Nej.

Vad ser du fram emot: Helgen! Vi har inga direkta planer och ska mest mysa hela dagarna. Vi måste ta vara på dessa få dagarna som det bara är vi två.

Standard

One thought on “Throwback Thursday: Gravid vecka 36

Kommentera

