Allmänt, Tredje trimestern

En orolig morgon denna måndag

IMG_6849.JPGAllt är är nu fin fint. Inget vi behöver oroa oss över.

Jag vaknade i morse och kände att något var annorlunda. Det kändes skumt att inte känna Skorpans rörelser. Jag försökte att inte oroa mig i onödan utan bestämde mig för att direkt gå upp och äta frukost. Jag drack juice, iskallt vatten, åt macka, skakade om magen, gick på toa, la mig ner, gick lite till, Kalle pratade med Skorpan men inget hände. Hmmm… Något är konstigt. Skorpan är en pigg filur och väldigt aktiv. Men jag kunde inte släppa oron kring att inte ha känt Skorpan på länge och min barnmorskas röst ekade i bakhuvudet ”Ring förlossningen och åk in en gång för mycket än en gång för lite”. Så jag ringde BB Sophia som sa att jag skulle ta mig dit direkt. Så vi båda klädde på oss och åkte dit. Inte en enda rörelse från Skorpan under resan. Inte något tecken, buff eller dylikt. Jag försökte hålla mig lugn, likaså Kalle. Min trooper till fästman. Väl framme på BB så får vi hjälp direkt och barnmorskan känner på magen och lyssnar först med trätratt. Hon sa att hon kunde höra hjärtljud men att vi nu skulle få höra också. Jag blev kopplad till dessa CTG-apparater (tror dom kallas så) och vi kunde direkt höra ett svagt hjärtljud. Barnmorskan var lugn och sa att allt var bra men att jag skulle ha dessa kopplade under 20-30 min. Sen fick jag en knapp som jag skulle trycka på varje gång jag kände en rörelse. Vi blev lämnade efter 5 min och redan då var allt i sin ordning. Skorpan började röra på sig mer och mer. Samma mönster som vanligt. Vilken lättnad.  Så fin personal som jobbar där både barnmorskan som jag fick prata med när jag ringde in och hon som tog emot oss där. Känns tryggt inför förlossningen som kommer inom snar framtid. Är ju redan i vecka 37 (36+3) idag.

En annorlunda morgon med andra ord. Nu är Kalle tillbaka på jobbet och jag ska göra mig i ordning för att ta mig till min barnmorska för rutinkontroll samt lämna nytt urinprov klockan 13.00. Känns så skönt att allt var bra ändå och att vårt lilla hjärta mår fin fint. Läkaren behövde inte heller kolla till mig då allt var tillbaka till sitt normala. Nu hoppas jag att vi inte behöver åka dit igen fören det är dags för Skorpan att komma ut. 

 

Standard

Kommentera

