Allmänt, Tredje trimestern

Tillväxtultraljud och envis bebis

Jag ska börja med att berätta vad som hände en timma innan jag gick till tillväxtultraljudet. Jag tog en dusch och helt plötsligt kände jag som ett sug/plopp-känsla i livmodern.

”Shit, gick vattnet?”

”Va fasiken hände?!”

Jag stängde av vattnet för att se om jag då läckte vatten. Nej, pjuh. Jag tänkte dessutom att det inte kunde ha varit en volt (har inte känt en på några månader). Skorpan har ju legat med huvudet nedåt i veckor utan att vända sig. Nej, det var nog bara en kraftig rörelse. Jag kunde lugna mig då jag skulle få se vad som förse gick i magen på TUL. Men när jag går dit så hugger det i svanskotan och det känns annorlunda i magen. Skorpan var dock lika glad som vanligt och rörde sig men dom kändes på andra ställen än vanligt.

Väl på TUL kunde ultraljuds-barnmorskan konstatera att Skorpan satt med huvudet uppåt. SHIT. Jag reagerade med att skratta åt hela situationen. My baby never stops surpricing me. Så jag behövde ringa min barnmorska och boka tid för vändning. Inget jag ser fram emot direkt.

Summa summarum kring TUL var att lilla hjärtat mår fin fint och växer som Skorpan bör. Hon uppskattade efter alla måttagningar att Skorpan väger idag 2918g. Inga avvikelser alls och det är helt normalt och den följer sin kurva. Skorpan var endast 14g lättare i uppskattningen än ”normal” vikt vid denna vecka 36+4.

Standard

Kommentera

