Allmänt, Bebissaker, Tips och trix, Tredje trimestern

BB-väskan är nu packad och redo att tas med!

Kanske något i sista minuten, vem vet. Men nu  är den i alla fall färdigpackad med allt vad den ska innehålla för oss. Hur jag än gjorde så kunde jag inte minska på innehållet. Det känns som det är sjukt mycket saker, som om vi ska bort på en weekend. Ska faktiskt bli spännande att se vad vi faktiskt kommer använda.

Till Skorpan:

Så som jag har förstått det behövs inte så mycket kläder då man är mycket hud mot hud. Däremot behöver man kläder till hemfärd och ytterkläder då det faktiskt är riktig höst ute nu!

  • Silkesmössa från Solius En mössa som skalla vara på hela tiden i stort sett för att Skorpan ska behålla sin kroppsvärme.
  • Grå stickad mössa Till hemfärden
  • 1 kofta Till hemfärden
  • 2 omlottbodys En till hemfärd och en extra
  • 2 byxor Ett par till hemfärd och ett par extra
  • 2 par strumpor Ett par till hemfärd och ett par extra
  • Overall Till hemfärden
  • Snutte Alla behöver väl en snutte?
  • Bambufilt Att vira in Skorpan i
  • Weleda Babyoil Ska vara perfekt att använda för att ta bort mekoniumet dom första dagarna samt fint att ha en olja att smörja in lilla Skorpan med.
  • 3 minihanddukar Tips jag fick av Ida! För att kunna tvätta rent stjärten då dom inte har våtservetter på BB Sophia.

 

Till mig:

Om jag känner mig rätt kommer jag nog att trivas rätt bra i sjukhuslinnet och nättrosorna men det kan vara skönt att ha egna kläder att byta om till om andan faller sig på. 

  • 2 sömlösa amningsbh:ar
  • 1 amningslinne
  • 1 vanligt linne
  • 2 par leggings
  • 1 par slappisbyxor m. leopardmönster
  • 1 svart kofta
  • 1 par raggsockor och 1 par vanliga strumpor
  • 2 par sköna trosor

 

Till Kalle:

Han behöver ju också kunna få känna sig fräsch och byta om.

  • 2 kalsonger
  • 2 par strumpor
  • 3 t-shirts

 

I neccesären:

  • Hårborste Borsta ut mina tovor som lätt uppstår..
  • Gummisnodd Vill ju kunna sätta upp håret, speciellt under förlossningen.
  • Bivaxsalva För torra läppar, bröstvårtor m.m.
  • Ullamningsinlägg 
  • Engångs amningsinlägg Vem vet vad som händer när man börjar amma…
  • Kokosolja För att återfukta kroppen efter bad/dusch. Helt neutral för Skorpans skull.
  • Ansiktsolja Tappade upp min favorit Redclover ljust nu på 5 ml glasflaska. Spana in Lena Losciales Limited Edition i den fysiska butiken på Birkagatan 19, Stockholm. 
  • Kristalldeo 
  • 2 tandborstar
  • Tandkräm
  • Schampo, balsam och tvål Upptappade på små reseflaskor.
  • Tops

 

Till förlossningen:

Vi kommer att använda oss av allt vi lärt oss om Hypnobirthing metoden. Läs mer här. Där handlar det bland annat om att skapa en harmonisk miljö där jag känner mig trygg och kan fokusera på det som sker kroppsligt och sinnligt. Därav denna kategori.

  • Elektriska ljus Man får ju då inte ha levande ljus på BB men turen är väl då att det finn led-ljus. Allt för att skapa en harmonisk stämning i rummet!
  • Aromaspray Denna specialgjord av min kollega och lärare. Mother earth spray för att hålla alla som befinner sig i rummet i ett lugnt tillstånd. Men framförallt för mig att inte gripas av panik under värkarbetet. Innehåller ljuvliga dofter av eteriska oljor.
  • Massageolja Också komponerad tillsammans med Lena. En olja som skall smörjas in i ländrygg och över magen för att hjälpa värkarbetet att fortskrida så bra som möjligt. Väldigt grundande! Innehåller bland annat etersika oljor av jasmin, salvia och mandarin.

 

Övriga saker:

  • Bärsjal BB Sophia där vi ska föda säger att om man tänker bära sitt barn i bärsjal bör man ta med sig den till BB då dom förespråkar hud mot hud direkt efter förlossning. Våran är av märket Tricot Slen. Ni kan läsa och se hur det såg ut när vi övade på knytningar.
  • Probiotika Jag har ätit det varje dag och kommer verkligen behöva fylla på dom bakterierna efter all antibiotika som jag kommer få under förlossningen. 
  • Vitaminer Mina gravidvitaminer som är anpassade för sista trimestern och tiden efter när man ammar då Skorpan är ute.
  • Hallonblads-te Så att jag kan ladda på med vitaminer och mineraler under förlossningen (då dricka kallt!) samt för kroppen att återhämta sig med efter.
  • Kokosvatten Perfekt för förlossningen har jag läst. Fylld med näring!
  • Lakrits Måste ju kunna festa till lite efter förlossningen då detta är mitt val av snack.
  • Chokladkaka Mmmm.. Varför inte en god Marabou chokladkaka med helnöt i? 
  • Gifflar Detta är Kalles val av snacks till efter förlossningen.
  • Rawbars Jag tänkte att jag skulle om jag känner något sug av hunger alls under förlossningen att jag skulle ha nyttiga energibars till hands.
  • Bananchips Jag bara älskar Urtekrams bananchips. Nom nom!
  • Hörlurar För att kunna lyssna på avslappnande musik eller dylikt utan att behöva bli störd av andra ljud.
  • Babyskydd Vi har ju tänkt att ta taxi hem så detta är ett måste!
  • Mobilladdare Vi måste ju kunna ta bilder och skicka till familj och vänner samt kunna framförallt medela våra mammor om vad som händer.
  • Kamera & laddare Några bra bilder med bra megapixlar måste vi ju hinna ta under dom första dagarna.
  • Förlossningsbrev Detta har vi mailat in redan men kan vara bra att ha till hands om det blir fler byten av personal osv.

 

Vad tror ni? Är detta en bra packning? Har jag glömt något? Eller är det något som är onödigt? Detta är ju beräknat på att vi stannar två nätter.

Standard

4 thoughts on “BB-väskan är nu packad och redo att tas med!

  1. ellie skriver:

    Egen kudde är guld värt, för de är inte speciellt sköna och det var skönt med min egna höga kudde när man låg så mycket i sängen. Andra barnet så åkte vi hem så fort som möjligt eftersom vi mådde så bra så då hade vi packat för mycket. Lycka till.

  2. Frida skriver:

    Hej Emelie! Vad roligt att jag ramlade in på din blogg! Vi träffades under utbildningen hos Lena då du var hjälplärare och väntade lille Elis. Kul att läsa om hur det gick för dig sen 🙂 Vilket litet charmtroll han verkar vara 😉
    Nu blev jag väldigt nyfiken på vad ni använde i aromasprayen som du hade med till förlossningen och hur du tyckte att den fungerade? Jag väntar nämligen barn och har BF nästa vecka så tänkte förbereda en spray… 🙂 Har du några tips?

Kommentera

