Allmänt, Throwback Thursday, Tredje trimestern

Throwback Thursday: Gravid vecka 39

IMG_7110.JPG

Nu börjar jag allt svullna upp.

Hur långt gången är du? V.39 (38+6) Bilden är från idag söndag v.40 (39+2).

Gravidymptom: Svamp, sammandragningar, starka kraftiga rörelser från Skorpan, kissa minst 2 gånger på natten, törstig, öm i livmodern, trötthet, virrighet, åderbrock m.m.

Bästa minnet från veckan: Bästa minnet måste då vara Skorpans släktkalas. Så otroligt fint av vår släkt att vilja dyka upp och träffa varandra för första gången. Alla skötte sig otroligt bra trots att det lätt blir lite obekvämt i sådana situationer. Alla var så himla fina!! Det bådar gott inför kommande bröllop, dop m.m. Hihi!

Saknar du något? Hmm.. Saknar jag något? Ja ibland när jag är trött så saknar jag att bara kunna krypa ner och sova skönt på magen. Jo jag saknar nog vissa maträtter. Råbiff, kallrökt lax och gravad lax. Sådant man inte får äta som gravid. men snart så! Snart får jag äta min härliga efterlängtade råbiff. Mmmm!

Mest harmonisk eller moody denna vecka? Upp och ner, ner och upp.. Mestadels harmonisk om jag ser på veckan totalt. Men självklart har jag mina dagar och med denna flytt med fixa och dona har bidragit till en lite mindre harmonisk vecka. Humöret svänger verkligen bara sådär utan förvarning men det går ju nästan lika fort åt andra hållet. Men när man har mycket saker att göra, sömnbrist och sen gravid på det så blir man lätt skör.

Cravings: Mat, sött och allt ätbart. Vilken sjuklig aptit jag har just nu. Vill gärna äta hela tiden om jag skulle få det. Det fungerar ju inte direkt. Men jag antar att det är kroppens sätt att lagra upp lite nu inför förlossningen.

Sömn: Jag ska faktiskt inte klaga. Jag har vissa nätter som är bättre än andra. Däremot så har det inte blivit så mycket sömn då vi håller på och har fixar inför flytt och nu efter flytt.

Rörelser: Nu börjar det bli lite trångt för Skorpan. Varje rörelse är mycket starkare än förut. Men lika aktiv är Skorpan ändå.

Inåt- eller uttåtnavel? Utåt 95% av tiden. Det finns en stund på morgonen som den är innåt men sedan så. Så skumt.

Förlovningsring på eller av: Jo tack, nu har jag börjat dra på mig lite vätska. Så på kvällen svullnar mina händer och fötter upp. Säkert hela kroppen, men det som märks är just händerna. Med det sagt så sitter alla ringar väldigt tajt. Men förlovningsringen får allt sitta kvar.

Är det något som får dig att må illa eller något du blir äcklad av? Starka parfymer, sopor, hundskit och annat sådant som inte luktar gott i vanliga fall. Same as a few weeks back.

Vad tror du att det blir? Pojke/flicka: Flicka. Jag känner mig nästintill bombsäker på att det är en flicka. Men det är också bara baserat på att att jag drömmer om att det är en flicka. Ska bli så sjukt spännande att se vem Skorpan är!!

Dagar kvar till beräknad förlossning:  7 dagar.

Förlossningssymptom: Så svårt att veta vad som är förlossningssymptom och inte vanliga gravidsymptom. Men det har nu börjat kännas lite annorlunda stundtals under dagarna. Mer sammandragning (förvärkar?) än förut. Det känns som om livmodertappen mognar i små små myrsteg. Kommer nämligen ihåg den känslan från missfallet. Men dessa symptom är inga övertygande på att det är något som är på gång. Däremot är det ju sjukt skönt att känna att någonting utvecklas. Att det inte är helt som ”vanligt” vill säga.

Vad ser du fram emot: Komma i ordning här i lägenheten så att så mycket som är möjligt är fixat innan lilla Skorpan väljer att lämna min livmoder.

Standard

Kommentera

