Allmänt, Throwback Thursday, Tredje trimestern

Throwback Thursday: Gravid vecka 40

IMG_7267.JPG

Hur långt gången är du? V.40 (39+6)

Gravidymptom: Svamp, sammandragningar, starka kraftiga rörelser från Skorpan, kissa minst 2 gånger på natten, törstig, öm i livmodern, trötthet, virrighet, åderbrock m.m.

Bästa minnet från veckan: Måste nog vara gårdagen. Jag var så himla glad, lycklig och positiv. Så himla peppad inför förlossning och kände att i natt kanske det händer. Vi gick ut och åt en sista middag tillsammans ute. Otroligt god fisksoppa i Hötorgshallen. En fin kväll med mitt hjärta.

Saknar du något? Jag saknar min gamla kropp. Saknar att få vara så där rörlig och smidig. Ligga på magen och sova. Kramas ordentligt. Ja ni förstår säkert. Men jag är glad att det är först nu jag känner såhär och inte innan. Det har nog att göra med att jag har haft en relativt liten och smidig mage. Och egentligen så är det inget att sakna då jag inom snar framtid är utan gravidmagen och kommer att sakna den. För sakna den det kommer jag allt göra!

Mest harmonisk eller moody denna vecka? Mest harmonisk vilket är otroligt skönt. Är så redo jag bara kan vara kring Skorpans ankomst och det gör att jag kan slappna av på ett annat sätt. Så en riktigt bra vecka med andra ord.

Cravings: Kakor, bullar, mat… Ja allt möjligt som går att äta. Att ha fyllt frysen med en massa godsaker var en bra idé men det är svårt att inte nalla därifrån. Och mat kan jag äta hur mycket som helst. Det finns ingen botten i mig. Har dessutom hört att när man sedan ammar ökar ämnesomsättningen ännu mer och hunger blir brutalare. Det ska bli intressant.

Sömn: Bra sömn måste jag väl ändå medge att jag har haft. Kanske inte optimal men vem har det i vanliga fall? I natt var det dock en orolig natt. Drömde konstigt, var vaken stundtals och så har Kalle fått tillbaka sin hosta. Stackarn märkte inte ens av att han hostade mycket i natt. Hoppas han inte åker på att bli sjuk igen bara. Så bortsett från i natt har jag sovit okej.

Rörelser: Skorpan är lika rörlig som alltid även fast utrymmet minskar för varje dag. Revbenen är mer utsatta nu när jag ligger ner dessutom. Inte så skönt när den där härliga kicken med högerfoten träffar mitt i prick.

Inåt- eller uttåtnavel? Den är nu utåt. Fy tusan vad obekvämt det är när jag råkar stöta i magen och framförallt navlen i en dörrkarm eller liknande. Det verkligen ilar så där obehagligt.

Förlovningsring på eller av: Förlovningsringen är fortfarande på men den sitter tight nu. Men det ska till mycket för att jag inte ska kunna bära den. Vill aldrig ta av den. Aldrig.

Är det något som får dig att må illa eller något du blir äcklad av? Starka parfymer, sopor, hundskit och annat sådant som inte luktar gott i vanliga fall. Same as a few weeks back.

Vad tror du att det blir? Pojke/flicka: Flicka. Men som ni vet så spelar det verkligen inte någon roll om vad det är för kön. Så länge Skorpan är frisk och mår bra är allt precis som det ska.

Dagar kvar till beräknad förlossning:  0 dagar!!!

Förlossningssymptom: Sammandragningarna har ju satt igång och så stannar dom av. Hade en riktig förvärk häromdagen mitt i bullbaket. Men mer än så är inget jag märkt. Ingen slempropp har gått, inget vatten eller så heller.

Vad ser du fram emot: Att få träffa, hålla om och pussa på vår lilla skatt. Att få se med mina egna ögon, känna och dofta på Skorpan. Att få uppleva något så oerhört stort som en förlossning. Att äntligen få bli vi tre. Jag längtar ihjäl mig nästan. Blir tårögd av att se min bild på oss tre. Kalle, Skorpan och jag. En liten familj. Snart så snart är den tiden här. Tick, tack, tick, tack…

Standard

Kommentera

