Allmänt, Tredje trimestern

BM-besök (hoppas det sista…)

  • Mitt blodtryck: 120/70
  • SF mått: 34 cm, samma som förra veckan. Men som jag skrev då vi var där förra gången så är det lite annorlunda att mäta på mig som är lång (182cm). Hon visade genom att buffa till Skorpan och helt plötsligt så fick vi några centimeter till. Så inget att oroa sig för alls. Inge TUL behövs då det ändå är inbokat ett vecka 41+ ultraljud.
  • Viktuppgång sen inskrivning: 17kg
  • Blodsockervärde: 
  • HB-värden (järnvärde): 122
  • Bebis hjärtljud: Bra och härligt hjärtljud. Envisades med att röra runt på sig för att hon inte skulle höra först.. haha!
  • Bebis placering i livmodern: Fortfarande fixerat. Thank godess. Ryggen åt vänster och ben åt höger. Optimal födelseposition med andra ord.

 

Vi bokade in en ny tid nästa vecka på onsdag för att göra standardkoll som ovan. Men förhoppningsvis är Skorpan ute innan. Men man vet ju inte. Bra att ha inbokat ändå. Och det är först då vi kommer prata om vad nästa steg är och först då hon kommer lämna över mig till BB Sophia för mödravård.

Detta besök var ett vanlig standardkoll och vi snackade lite. Jag fick reda på att man inte alls måste bli igångsatt om man är 42+0. Det var otroligt skönt att höra faktiskt. Så länge jag mår bra och barnet i magen får tillräckligt med näring, bra med fostervatten och rörr sig som vanligt finns det ingen anledning att sätta igång. Det man gör då är att gå på varannandag-koll på BB för att se att just allt ser bra ut. Och det gör jag hellre än att bli igångsatt då det oftast leder till komplikationer osv.

Sen pratade vi om GBS som jag då har. Inga nya tester kommer att göras då jag inte kunde slutföra antibiotikakuren. Eller jag kunde göra den men blev sjuk av den så fanns ingen anledning att fortsätta. Läs mer här. Så hon sa att att jag kommer få antibiotika intravenöst (vilket jag redan visste sen tidigare) för att GBS:en kommer att vara kvar i och med oavslutad kur av antibiotika innan.

Sen kommer jag ju få mina blodförtunnande sprutor också. Det ska bli intressant att se hur det kommer gå. Inte det roligaste att ta sprutor en gång om dagen i en vecka. Men så kan det vara. Hellre det än att få blodpropp.

Håll tummarna att Skorpan redan hunnit ut innan nästa besök…

Standard

Kommentera

