0-3 månader, Allmänt, Elis, Fjärde trimestern

Sjunde december, den leende dagen.

Oj, det här med att hinna blogga och lära känna bebis samtidigt går inte riktigt hand i hand. Det skulle underlätta om jag införskaffade mig i en nyare telefon så att jag kan snabblogga från den. Vem vet, kanske att jag har en iPhone 6 snart? 

Elis har gjort många framsteg. Känns som om han gör nya varje dag. Vår lilla skatt växer fortare än fortast känns det som. Har fört över alla bilder och videoklipp från våra mobiler nu för att minnet är fullt sen länge. Satt och tittade på bilder från BB och blev helt rörd. Han var så liten, svullen, skör och alldeles ny. Lilleman vad jag älskar dig!

Jag håller på att skriva en massa kring första tiden med Elis, så håll ut. Det tar ju sin lilla tid att att hitta tid för sådant då lilleman gärna vill ha hudkontakt 24/7. Vi har i alla fall införskaffat en napp till honom. Mot min vilja lite. Kändes inte bra att ge honom det då det kan störa amningen. Men i och med att han behöver en extra trygghet (då han ligger i babynestet, vagnen etc.) och att han har ett enormt sugbehov så fick jag ge med mig. Och som dom sa på BVC, om det hjälper oss att få till en bra vardag så ska man inte vägra napp. Amningen har vi ju fått kläm på sen första dagen kändes det som. Visst ibland blir det lite frustration osv. men inget som är störande. Och det vi har lärt oss nu är att han faktiskt inte vill ha napp om han skulle vara hungrig. Så vi är nöjda med valet att ge Elis en napp. Så klart är det ju då en rågumminapp från Hevea. Dom från Natursutten var slut i butiken på Söder. Beställde dock nyss två Natusutten från Babyland.se som idag har en kampanj med 15% rabatt. Bäst är också att dom inte tar betalt för frakt. Thumbs up!

IMG_8101.JPGHe is obsessed with his new dummy.

Så vad har hän mer? Jo lilleman har fortfarande en lite knorvig och tjorvig mage. Han kan skrika i en timme eller två innan han lyckas bajsa. Det gör så ont i mitt mammahjärta när han skriker så han knappt har någon röst kvar. Turen är väl att det inte är så varje dag han har så ont i magen. Men det är kämpigt för han att bajsa. Så vi har börjat sen en vecka tillbaka att ge honom en nypa probiotika då det inte räcker med att jag tar probiotika. Sedan har vi fått tips från BVC att ge honom en tsk fänkålste innan han ammar, två tre gånger om dagen. Jag säger bara en sak, han ÄLSKAR fänkålste. Haha! That´s my boy. Han kommer säkert bli en lakrits-lover som sin mor. Sen kör vi på magmassage med Weledas Baby Tummy Oil samt att cykla dåd och då med hans ben. Det största är väl också att jag nu prövar att utesluta mjölkprotein i två veckor för att se om det lättar för hans magsystem. Så uppdatering kommer om hur hans magknip är.

IMG_8142.JPGMagknip är inte kul.. Ont gör det som bara den. Stackars liten!

Men så idag, andra advent, log Elis på riktigt för första gången. Tre gensvarsleenden. Jag blev helt varm och lycklig. Hojtade till kalle att nu ler han och Kalle var snabb med att slänga fram kameran. Världens sötaste!! Ska försöka få med det på bild någongång. Har lyckats fånga magknipsleenden men nu måste dessa nya leenden fångas. Tre veckor gammal idag och han ler. Magiskt!

 IMG_8143.JPGBjuder på denna magknips-leende bilden då vi vi inte han ta en bild då han log på riktigt.

Vi tar en lugn slappardag hemma denna advent. Ingen stress över att komma ut, ingen stress över besök. Nej bara vi tre och en massa mys i vår gigantiska soffa. Elis blir fortfarande väldigt påverkad av besök och äventyr så det är bra att pausa ibland.

Glad andra advent på er!

Standard

Kommentera

