0-3 månader, Allmänt, Elis, Fjärde trimestern, Kost & Näring

My tall handsome son.

Idag for hela familjen iväg till BVC för rutinkoll. Första gången som Kalle följde med och självklart fick han stå i centrum med lille Elis medan jag befann mig vid sidan om. Fint att få iaktta mina killar. Vår BVC-sköterska Anna är då väldigt nöjd med oss verkar det som. Hon berömmer oss för att vi är så kunniga, medvetna och på lästa. Jo man tackar! Skönt att höra att man är en bra förälder.

  • Datum: 15 december 2014
  • Ålder: 4 veckor + 1 dag
  • Vikt: 4760g
  • Längd: 58cm
  • Huvudomfång: 39cm

 

Vår lilla skatt har alltså vuxit hela 3 cm på bara 10 dagar. 3 cm!! Totalt har han vuxit 6 cm sen han föddes. Han är alltså redan en lång och ståtlig pojk. That´s my son! Det är ju inte så konstigt om han skulle bli lång då jag är 182cm och Kalle 188cm.

Vi pratade om Elis magproblem som vi tycker har blivit mycket bättre. Thank Godess!! Tror att det kan ha att göra med att han numera får i sig probiotika oralt och att jag utesluter mjölkprotein. Han skriker ju fortfarande ibland på nätterna (vilket är helt normalt, jag vet) men det är ju inte konstigt när han växer i rekordfart. Jag märker ju skillnad nu på om det är magknip eller ej.

Vi ska börja pröva med EC (Elimination Communication) här hemma. Hålla honom över handfatet när han bajsar tex. Anna tipsade om det då man håller honom i en hukposition vilket kan underlätta så att det inte gör så ont. För ibland tycker han det är sjukt obehagligt att bajsa fortfarande. Så uppdatering om EC kommer.

Sen har han fått skorv i pannan och mellan ögonbrynen. Stackars liten. Jag har försökt läsa på lite om det och det verkar som om att man får skorv när man har brist på GLA i kroppen. Alltså viktiga fettsyror. Jag måste alltså fylla på med fettsyror så han för i sig mer via bröstmjölken. Så därför har jag nu börjat inta en cocktail av gurkörtsolja, nyponfröolja och avokadoolja. Sedan berättade Anna att vi kan smörja på med gurkörtsolja på skorvet. Vi har innan kört med Weledas Baby oil men prövar nu med gurkört. Kommer bli kvitt skorven snart.

Det var lite det som besöket handlade om. Elis växer på utomordentligt och är nu lite över mittenkurvan. Det börjar kännas och synas att han tjockar till sig. Så gosigt!! Så till sist måste jag ju bjuda på lite Elis-godis.
 IMG_8407.JPG

Standard

Kommentera

