0-3 månader, Allmänt, Elis, Fjärde trimestern, Hypnobirthing

Ten facts on a Tuesday: Min förlossning med Elis

  1. Stod på Odenplans tunnelbaneperrong då första värken kom. Sen var det igång med värkar som kom var tredje minut.
  2. När vi kom hem ringde jag BB och dom bad mig komma in direkt. Det ville inte jag utan jag ville bada först vilket jag också gjorde.
  3. Födde på BB Sophia som planerat och hade turen att få ha barnmorskan Cayenne under hela natten.
  4. Förlossningen varade i 17 timmar (från tiden vi skrevs in tills Elis kom ut).
  5. Ville ha en så naturlig födsel som bara gick och använde mig av avslappning, andning, sterila kvaddlar, akupunktur och bad tills orken försvann 2 1/2 timme innan han kom. Då satte dom bäckenbottenbedövning som i sin tur gjorde att jag var TVUNGEN att ta värkstimulerande dropp.
  6. Försökte deala till mig ett kejsarsnitt när Elis nästan var ute då jag var helt slut.. Jag är glad att dom inte gick med på det.
  7. Har aldrig svettats så mycket i hela mitt liv under krystningsfasen som varade i 1 timme och 5 min
  8. Jag trodde jag skulle vara mer aktiv och stå mer på benen men det var det sista jag ville. Badkaret och sängen var där jag kunde hantera värkarna.
  9. Jag tittade mellan benen då dom sa att jag kunde se huvudet vilket fick mig att i chock utbrista: ÅH FY FAAAN!  
  10. Det är otroligt mäktigt att föda! Det är så häftigt hur man kan gå från att vara in the zone och helt slut till att sedan vakna till och få mängder av energi så fort barnet kommer ut. Jag ser fram emot att göra det igen!

 

ec692e6e6108d9a01b05284df63c7201

 Bild tagen från Pintrerest

Standard

One thought on “Ten facts on a Tuesday: Min förlossning med Elis

  1. Fanny skriver:

    Hej Emelie!
    Jag är frilansande reporter för tidningen Mama och skulle vilja intervjua dig kort om en grej. Kan du maila mig så berättar jag mer?
    Med vänlig hälsning, Fanny

Kommentera

