Allmänt, Bebissaker, Elis, Kärlek

Busy monday filled with love

Igår var en fullspäckad dag. Det började med tid hos min kiropraktor för att knäcka tillbaka bäckenet och ryggen. Det ger resultat må jag säga och vi har lagt upp en plan så att min rygg och mina axlar inte ska komma i dessa smärtsamma lägen som gör att det låser sig. Mycket jag behöver jobba med. Bygga upp bäckenmuskulaturen och slappna av i nacke/axlar. Mer yoga samt börja med mammamage-appen. Yes, hon sa det. Jag är nu en av dom som har mammamage-appen. Den är bra för att den börjar på noll med bäckenbottenmuskulaturen och sen bygger man successivt upp den skonsamt.

Kalle hade med Elis hittat en liten fransk bistro i Gamla Stan där dom serverade råbiff till lunch. Så det blev en spontan försenad 2-års firande för vår del. Det blev verkligen lyckat! Elis till och med lät oss äta medan han satt fint och lekte i vagnen. När hände det senast? Han var superglad hela lunchen och njöt av att lyssna på fransk musik. Och råbiff.. ÄNTLIGEN!! Efter 1 1/2 års väntan. Under hela graviditeten med Elis var jag sugen på råbiff. Galet. Men gud vad jag njöt av den igår. Elis såg dessutom ut att vara lite sugen på maten. Haha!

IMG_0941.JPG

Efter den underbara franska lyxlunchen promenerade vi bort till den Ekologiska Barnmatsbutiken på Östermalm. Där jag införskaffade en kokbok till Elis eller ja mig snarare men ändå. Det är en barnmatsbok som min barnmorska som jag hade på slutet under graviditeten har skrivit tillsammans men en näringsfysiolog. Vegetarisk barnat – Från bröst till bord heter den och är ur en antroposofisk synvinkel.

IMG_0945.JPG

Jag kunde dessutom inte låta bli att köpa en matsked i bambu till lilleman när jag stod där i butiken. Han är lite smått besatt av skedar för tillfället. Har sen han var två veckor gammal gett honom probiotikapulver samt hans D-vitamindroppar på en barnmatsked. Han har nu förstått hur man tar skeden till munnen, typ. Han blir i alla fall helt lyrisk av att få det varje dag. Men denna barnmatsked är inte så vänlig för en så liten att hålla i själv.. Lite för lång och hård. Så klart så lämnar vi ju honom inte själv med skeden när han väl får hålla den. Det är ju hur gulligt som helst när han försöker mata sig själv. Han har fått smaka på vatten på skeden och när vi åt frukost fick han faktiskt smaka lite banan (eko såklart!!). Kan säga att skeden till munnen är roligare än själva bananskrapet. Här har ni klippet:

Vi är väldigt engagerade som föräldrar.. hehe! 

Va hände sen måntro? Resten av dagen? Jo vi hade kalas/middagsfirande för Elis äldsta kusin hemma hos oss. Nio bast hade kusinen fyllt förra veckan. Paketöppning och hemlagad pizza. Nonna hade köpt med sig fin fina chokladpraliner från Chokladfabriken dessutom. Nom nom! 

Sen kan jag meddela att vi alla var trötta efter denna fullspäckade dag. Bums i säng for jag och Elis klockan åtta. Somnade i princip på stört. En underbar måndag fyll med kärlek.

Standard

Kommentera

