4-6 månader, Allmänt, Elis, Holistiskt

Vaccinångest

IMG_2876.JPG

Idag drog vi en sväng förbi BVC. Bokad väg/mät-tid men även tid för första vaccineringen. Men satan i gatan vad jobbigt det har varit kring vaccinering osv. Har känts så svårt att veta vilket ben man ska stå på då både för- och emot vaccin är så extrema med sin fakta m.m. Skräckhistorier målas upp från båda håll. Jag blir tokig på att det inte direkt finns någon neutral fakta. Så min jobbiga ångest inför vaccineringen gjorde att vi sköt upp det till den 30 juni istället. Trots det att jag faktiskt till slut kände att va fan, nu rycker vi plåstret och gör det bara. Jag skulle ju ändå aldrig känna mig helt ”bekväm” med att vaccinera tänkte jag.

Men efter att ha pratat med vår underbara BVC sköterska kände jag mig trygg och bekväm. Dock sa hon att vi inte skulle göra det idag efter denna känslostorm. Vaccinationerna finns där i kylskåpet och går ingenstans, sa hon. Hon berättade att man kan förbereda bebisens kropp inför vaccination samt behandla milt efter vaccinationen. Nyckeln till att lindra min ångest. Så fort hon visade i en bok från antroposoferna så kände jag att det kändes mycket bättre. Då hade jag något att ta på inför vaccineringen. Sen känns det bra att vi har väntat med att ta vaccin så tidigt (innan 6 månader). Låtit hans egna immunförsvar kicka igång och hans personlighet kommit fram. 

I boken Föräldrar och barn av Kirsten Nisted skriver hon om hur man kan förbereda kroppen inför vaccinering och även stödja den efteråt i 2-3 veckor. Det hon rekommenderar är antroposofiskt läkemedel från Weledas om går att köpa hos t.ex. Gryningen i Stockholm.

Det känns så skönt att ha något att göra inför vaccineringen. Det kanske låter skumt men det känns tryggt på något vis. Vi hoppas att det fungerar. Annars finns det ju annat man kan dra till med om han får allt för hög feber tex. Men jag hoppas och tror faktiskt att det kommer gå fin fint. Jag är tillfreds med vårt val nu.

Så nu till själva vägning och mätningen. Elis väger nu 8.860g, han är 71 cm lång och huvudomfången är nu 45cm. Min lilla stora goseklump. Trodde dock faktiskt att han skulle väga mer och vara liiite längre men fel hade jag. Men han följer sin kurva precis som det ska vara.

Standard

Kommentera

