4-6 månader, Allmänt, Elis, Holistiskt

Tänder på ingång

 Lilla rackarn som drar i mormors hår!  

Elis håller på att få sina första två tänder. Ouchiouchi!! Jag har märkt att det varit på ingång då han är lite mer missnöjd på kvällarna, kliar i munnen, dålig i magen m.m. Men jag har inte fören igår kunnat lokalisera om det var uppe eller nere dom var på ingång. Men nu kan jag allt se två små tänder på väg upp där nere.

Han har ju sitt älskade och fina bärnstenhalsband och jag tycker det fungerar faktiskt. Har hört flera olika tandspricknings-historier och jag tycker inte att det verkar vara ”lika” jobbigt för Elis. Hans förra halsband gick tyvärr mystiskt sönder förut och medan vi väntade på det nya i två dagar märkte jag hur orolig han blev rent allmänt. Han sov inte lika bra på natten, han var lite griningare på dan och verkar påverkad av att inte ha det. Det kanske låter konstigt men så när han fick på sig halsbandet blev han allt mer lugnare och han var tillbaka igen efter ett tag. Så en viss påverkan har det nog allt!!

Men nu är det ju som värst och det är klart att det är obehagligt för dom små med tandsprickning. Efter att ha somnat för kvällen så vaknade han efter 30 min och var jätte ledsen. Jag märkte direkt att han hade ont då han var supertrött men kom inte till ro på grund av smärtan. Så jag fick vara nära honom, gunga, vysja, doppa nappen i iskallt vatten och till sist badda på tandsprickningsområdet med lite utspädd lavendelolja. Efter det blev han lugnare och lugnare. Han kunde till slut amma och somna på mig halvt sittande. Älskade lilleman!! Bärsjal är ett måste att inhandla nu innan min rygg pajar.

Standard

Kommentera

