7-9 månader, Allmänt, Elis

BVC besök efter sommaren

Och så hade vi inte varit hos BVC på två månader. Va hände?! Jo sommaren, flytt osv. Men ändå.. Vi hade bokat tid för Elis första vaccinering i juli men så drog han på sig en hosta. Och sen kom flytten och en massa farande så då ville vi inte att han skulle vaccineras mitt upp i allt det (vilket pågår fortfarande). Så nu kände jag att vi ändå behövde besöka för lite andra saker som vikt, mjölkprotein osv. Vaccineringen skjuter vi tills när vi landat i ny hemmet. 

Så hur gick besöket? Han växer på min lilla munchkin. 10,3 kg och 77cm lång. Mjölkproteinet? Ja, Elis äter inget ännu och jag fortsätter att avstå det då jag fortfarande ammar. Jag prövade att äta lite getost men han reagerade direkt med magknip och smärtskrik. Usch.. Så vi ska prata med barnläkaren på 10 månaders kontrollen den 11 september. Får se va hon säger osv om hur vi ska göra med allt. 

Jag tycker inte alls att det är jobbigt kring att äta mjölkproteinfri kost. Det kommer ju i längden var en så kort del av mitt liv. Dock så kan jag ju längta efter att få äta just getost till en god sallad osv. Det skulle ju inte skada att ha liiiite fler matalternativ som kanske skulle kunna göra att jag la på mig lite kg. Eller ja i alla fall skulle göra att jag stannade på den siffran vågen visar nu. För det var en av sakerna vi pratade mest om, min vikt. Jag väger rätt lite för min långa kropp. Jag äter mer än vad Kalle äter (vilket jag ska i och med att jag ammar) men jag fortsätter att gå ner i vikt. Jag var på vårdcentralen och tog lite blodprover i början av förra veckan för att se så inget var på tok som tex sköldkörteln. Men alla prover kom tillbaka i fredags och det var inet fel på dom. Allt var bra. Jahapp.. Men jag och vår barnmorska kom överens om att jag ska föra matdagbok och bli mer medveten (som om jag inte är det..?) om vad jag äter osv. Försöka äta ännu mera helt enkelt. Mina tankar om att fixa med veckomatsedel och färdigpackade snacks och smoothiepåsar blir mer och mer aktuellt. Så fort vi bara flyttat in permanent i lägenheten så. 

Men åter till Elis. Han följer sina kurvor och utvecklas som bara den. En stor skillnad på hur det var vid förra besöket. Han hade ju lärt sig sitta nu själv och tog sig runt som en virvelvind i rummet på golvet. Anna tyckte han hade lite irriterade ögon vilket vi märkte när vi var på väg dit. Det rann tårar ur ögonen. Vi kunde inte komma på vad det kunde bero på förens vi gick därifrån. Aaa.. Han hade ju ätit färsk tomat innan vi for till BVC till lunch. Och Elis äter ju själv så lite tomatjuicemos hade nog allt kommit in i ögonen och gett honom en reaktion. Så färska tomater ska vi nog ta det lugnt med framöver ett tag. Hehe.

Standard

Kommentera

