10-12 månader, Allmänt, Elis

Vår lille sjukling

Elis var redan lite piggare när vi promenerade ner till vårdcentralen som ligger vackert i hamnen. Han kommunicerade och allt kändes mycket bättre. En vanlig tuff förkylning. Vi fick träffa en underbart gullig läkare som var väldigt duktig och Elis tyckte hon var allt lite spännande. Hon var väldigt lyhörd på mig som förälder vilket jag såklart tycker är guld värt. Hon skickade i alla fall ner oss till labbet för blodprov efter lite tester och sen skulle vi upp och träffa henne igen och prata om resultaten osv. Men oj va jag kände mig dum när dom tog provet. Elis tittade med sina röda, tårögda ögon på mig och grät tyst och hest. Som om han blev så sjukt besviken på mig.. Dumma mamma. 

Men han repade sig fort när han fick ett plåster på fingret som i sin tur hamnade snabbt i munnen. Upp gick vi sen till läkaren och Elis morbror kom och gjorde oss sällskap. Elis började vid det här laget få högre feber igen och däckade ihop. Han försökte umgås med Victor men orkade inte alls. Läkaren berättade att provsvaren var inte bra men inte superdåliga heller. Men hon var orolig över hans andningsfrekvens som låg på 56 och bör ligga på 50 i hans ålder. Alltså andas han lite för snabbt vilket gör att hans syresättning inte var på tipp topp heller. Så hon bad oss åka till Sachsska Barnakut på SöS. 

Vi åkte in och mötte min mormor som avlöste Victor. Och vi fick snabbt skriva in oss och fick direkt eget rum. Elis fick alvedon direkt och jag fick be om en bröstpump då mina bröst höll på att explodera. I och med att Elis endast har ammat och druckit vatten dom senaste dagarna har mjölken typ runnit till igen. Hej Pamela liksom. Och Elis ville heller inte amma sen den natten.. 

Rätt fort kom läkaren in och genomgick undersökningar och frågor. Inte alls lika mysig läkare som hon på vårdcentralen. Men man kan ju inte klicka med alla, eller hur? Elis vägdes och har gått ner 400g (vilket inte är konstigt då han knappt ätit något), han fick luftrörsvidgande så han kunde amma samt så ville dom göra en lugnröntgen. Varför lugnröntgen behövdes var för att dom ville se om det var lunginflammation eller dylikt då Elis än så länge är ovaccinerad. Ja, läkaren blev chockad att han inte hade fått bli vaccinerad ännu. Hon sa att vi måste vara extra noga med undersökningarna och kolla ordentligt på flera saker just för att han är ovaccinerad. Mammahjärtat säger tack så mycket! Så skönt att dom inte bara slänger ut något penicillin utan att noggrant kolla efter ordentligt. 

Kalle kom till oss så fort han kunde och avlöste då mormor. Vi fick tid snabbt till röntgen och jag kan meddela att det var ingen rolig historia. Okej, inget i detta inlägg roligt. Men att behöva tvångshålla sitt trötta, ledsna, oroliga och sjuka barn är inget frivilligt val jag väljer. Visst känns det bättre att jag och Kalle höll en att två främmande gör det men aj va ont i mammahjärtat och pappahjärtat det gjorde. Jag kan inte ens tänka mig hur hemskt det var för Elis.

Efteråt fick vi vänta på svar. Till vår glädje började alvedonen värka och Elis sken upp i en halvtimme. Han ville direkt kommunicera och fyrade av några hesa skratt. 

 

I väntan på svar från röntgen han mina killar läsa favoritboken ”Max boll”.

Diagnos: En lätt öroninflammation i högra örat, påbörjan till lunginflammation samt en mild ögoninflammation på båda ögonen. 

Så till en början när nya läkaren kom in då dom hunnit byta skift så ville han inte ge Elis en penicillinkur för den än så länge ”obefintliga” lunginflammationen. Men när han undersöker Elis öron ser han att han åkt på en öroninflammation i högra örat som då gjorde att penicillin blev aktuellt. Så vi blev utskriva och hänvisade till Apoteket för att hämta medicinen. Ja, och sen då att ge Elis alvedon när han är klart påverkad av febern och inte vill äta osv. 

Så vi har nu påbörjat ”medicineringen” och en trött Elis kämpar vidare.

Standard

Kommentera

