10-12 månader, Allmänt, Elis

Fullspäckat med en snart ettåring

Tiden räcker ju inte riktigt till för att blogga effektivt längre. Elis tar upp all min tid vilket är precis som det ska vara. Han är en liten aktiv filur som inte är rädd för något men har mig gärna med sig överallt. Han älskar sina böcker och kan faktiskt sitta i fem minuter och ”läsa” själv. Favoritboken är en med musik i och han har lärt dig var man trycker för att få igång musiken samt en Max-bok med en katt i. Han älskar att peka i båda böckerna och säger glatt ”katt” när han ser den. Katten är en favorit och han har ett gosedjur som är en katt också.

Han älskar fortfarande mat och är inte alls kräsen vilket är bra när det blir storkok åt lilleman. Han äter mestadels vegetariskt men ibland blir det vitt kött som fisk och fågel. Alltid utan mjölkprotein då han forfarande är känslig för det och såklart ekologiska råvaror.

Våra rutiner har blivit så mycket bättre nu när vi sen en månad tillbaka bytt till att sova 1 gång per dag istället för 2. En dag ser tex ut såhär för oss:

07.00-07.30 Vaknar, potta och leker.

08.00 Frukost

8.30-10.30 Gör oss i ordning, aktivitet osv.

11.00 Lunch

11.30-14.00 Sovstund (ibland blir det hela 2 1/2 timme och ibland bara 1. Han orkar bäst hela eftermiddagen om han sover minst 1h 45min)

14.00 Potta följt av mellis

14.30-16.30 Aktivitet

17.00-17.30 Middag

18.00 Varva ner med lugna lekar, läsa, potta då han brukar bajsa vid den tiden.

18.30 Kvällsgröt

19.00 God natt!

Självklart kan dessa tider variera och ibland somnar han inte förens 20.30 men det beror oftast på att hans mage tjorvar och han behöver bajsa. Eller att han sov för länge mitt på dan eller att han somnade för sent på vilan. Ja då kan allt förändras men det är i alla fall skönt att ha någon rutin. 

Ammar gör jag fortfarande men jag märker att det börjar bli mindre och att han mera ammar för att vara nära och pausa än att just äta för att han är hungrig. Så vi får se hur länge han vill amma. Jag drar mitt streck när han är 2år. 

Vad mer kan sägas? Jo han kommunicerar på som aldrig förr. Tecknar tydligt när han är färdig med något som att äta/sova/leka/osv. Sen har han ju sina olika ljud och beteenden som är svåra att förklara i text. Och sen såklart är favoritordet nu ”där” och så pekar han. 

Han älskar människor och vinkar och tar kontakt med alla som han är intresserad av på bussen och stan. Men visst kan han bli ”blyg” (vilket han inte är utan visar bara att han inte vill prata med personen då han inte kan koppla vem hen är, speciellt om hen är en främmande person) när någon petar med honom eller man ses spontant. Det beteende tycker jag är bra och jag vill som sagt inte säga att han är blyg för det är han verkligen inte. 

Han kryper på som en tok ordentlig nu och har slängt in ålandet i garderoben. Han ställer sig mot allt men är inte intresserad av att gå vilket jag tycker är bra då han tappar balansen som det är ändå. Hehe. Så vi får se när han börjar intressera sig för det, no rusch. 

Det var en liten uppdatering på Elis-fronten. Min lilla vilding!!

Standard

Kommentera

