13-18 månader, Allmänt, Elis, Kost & Näring

Mjölkprotein?

Elis tål ju som bekant inte mjölkprotein. Till vår glädje har ju Oatly fantastiskt många bra produkter som ersätter alla mjölkprodukter. Allt gjort på en grund av havre. 

Senaste tillskottet är deras påMACKAN som är en typ av ”färskost”. Ofantligt god enligt både mig och min son. Om Elis fick bestämma skulle han få äta upp ett helt paket bara sådär. Se bild nedan där han äntligen får slicka rent det sista i paketet.  

 

När inte pappa är hemma busar vi och äter med kniv direkt ur ”färskost” paketet.

Igår gjorde min mormor en liten tabbe. Hon hade råkat köpa fel burkmat som innehöll skummmjölkspulver och ost. Innan jag han veta ordet av så hade hon varit snabb och ge honom en sked. Som tur var han jag reagera innan fler skedar hade ätits. Tyckte mig känna doften av en ”ny” barnmatsburken som Elis aldrig ätit. Mammaskills säger jag. 

Vi bävade för om han skulle reagera med magont och annat otrevligt som hänt tidigare då jag ätit mjölkprotein. Han har liksom aldrig fått i sig det på annat sätt än via bröstmjölk. Men till vår stora glädje så har vi inte märkt något alls. Inget tjorv, inget alls. Kanske dags att prova äta smör? 

Nej, kanske bör vänta ett tag till. Skulle ju inte vara så kul om han fick ont i magen. Hur har ni gjort? Kan det redan ha hunnit växa bort? Normalt gör det det tills dom är 2 år. 

Standard

6 thoughts on “Mjölkprotein?

  1. jenny skriver:

    Vi introducerade mjölkprotein till vår lilla när hon var ca 9 månader enligt ett schema vi fått från barnmottagningen och då hade vi kört mjölkfritt sen hon var 5 veckor. Och det gick bra, så nu äter hon allt möjligt med mjölkprotein helt utan problem. Vet inte hur vanligt det är att det växer bort så tidigt, men skönt att vi vågade testa och att det gick bra.

    • Emelie skriver:

      Skönt att det fick så bra för er! Vilken lättnad!! Då ska jag prata med vår BVC om det och få ett sådant schema. Skulle ju underlätta så mycket i matlagning om han kunde äta mjölkprotein som du själv vet ☺️

  2. jenny skriver:

    Ja hör med BVC! Vårt schema började såhär: 1 msk kokt mjölk i några dagar, 2 msk kokt mjölk i några dagar, sen trappades det upp till okokt mjölk och större mängd och skulle det vara att hon reagerade så skulle vi backa tillbaka till det hon klarade. Hoppas det går fint för er med!

Kommentera

