13-18 månader, Allmänt, Elis, Holistiskt, Tips och trix

Har vi hittat knepet?

Så är vi tillbaka i vardagen igen efter ett lov. Så pass att jag kommit ur fas med allt känns det som. Mycket av all fokus som varit sista tiden har varit kring Elis och hans sömn. Man brukar ju säga att alla småbarn har sina ”problem områden” så att säga. Låter dock hemsk att säga så men det är ju relativt sant. Alltid en bit i småbarnslivet som är lite extra utmanande. Mat, sömn och så vidare. Vi blev tilldelade sömnbiten. Eller ja nu ska jag inte överdriva något. Vi får ju sova relativt bra på natten och vi samsover. Han är ju aldrig vaken och uppe. Hans sömnbit har med att göra innan han sover. Han har det otroligt svårt att släppa taget och somna.

Han har aldrig varit det där barnet som bara dåsar av och sover i vagnen, selen, sjalen, sängen, lekmattan osv. Trots att han i många lägen varit superdupertrött. När han var mindre bara några månader så kunde han sova max 30 min endast på mig två gånger om dagen. Dock sov han på natten efter långt krigande till sömns. Så det har varit ett pågående scenario. Det blev bättre när vi gick över till att sova en gång om dagen runt 10 månaders ålder. Då kunde han helt plötsligt sova 2h i sträck på dagen.

Men så nu till förra veckan så har han ibland hoppat över dagsvilan helt trots stort behov av sömn samt att han blivit erbjuden sömn i form av lugn tid på någon av oss i selen. Han har inte heller velat somna på kvällen och det har tagit upp emot 1,5-2h att lägga honom. Ni kanske tänker att ja men låt han vara vaken tills han blir trött.. till slut lär han väl somna? Den metoden har prövats och resulterar i en superkänslig, arg och övertrött Elis vilket i sin tur gör hela läggningen trippelt så jobbig. Vilket blir värst för Elis. 

Men så läste jag på en hemsida/blogg om en mamma som hade en så bra video där hon pratade om deras sömndilemma. Det fick mig att änka till ytterligare och det stämmer in så bra.

Det fick mig att tänka till och reflektera hur jag har mått och hur jag betett mig. Stressad över en inlämningsuppgift som skulle in slutet på förra veckan. Hur jag ville att han skulle somna snabbt så Kalle och kund umgås. Konstant smått stressad. Hela ”att somna” biten blev pressad. Så när vi väl kom tillbaka hem efter att ha bott i stan fyra dagar, vilket också vände upp och ner på saker och ting, så testade vi något nytt. Vi bestämde att vi skulle varva ner dagen tillsammans två timmar innan läggning. Äta middag vid 17 som vanligt, starta aromalampan med avslappnande oljor, dämpa belysning, ta ett varmt bad tillsammans och bara vara närvarande tillsammans.

Och ta mig tusan så somnade Elis utan pip strax efter 19. Lugnt och harmoniskt. Jag var inte stressad alls och det kändes skönt att släppa fokus på att nu måste han somna till att vi faktiskt tar det lugnt tillsammans. Nu ska jag ju inte ropa hej alltför högt om detta men so far so good. Kan varmt rekommendera att läsa den boken hon rekommenderar i videon. The Conscious Parent av Dr. Shefali. Bästa föräldraboken! Jobbig, utmanande men bra tankeställare.

Standard

Kommentera

