13-18 månader, Allmänt, Elis, Mommy Monday, Tips och trix

Sluta nattamma?

Helt plötsligt har vi ammat i 1,5 år. Relativt problemfritt bortsett från den där mjölkstockningen nu i april. Här hemma ammar vi fritt och med glädje. För det mesta. Ja för nätterna är inte lika mysiga längre. Det bökas, stökas, non-stop amning och snurras runt tutten. han störs inte så mycket av det då han sover sig igenom allt. Jag däremot sover i konstiga positioner och väcks runt 20 gånger per natt.

Så efter att ha letat länge på nätet efter hur man bör gå tillväga för att sluta nattamma sin 1,5 åring lyckades jag till slut ramla över en artikel. Jag hade ju vissa krav på metoderna som att först och främst att det ska ha ett nära föräldraperspektiv (inga skuldmetoder, cry it out metoder osv.) sen vara åldersanpassat (svårt då det mesta jag hittade var för 6 månaders) och att vi samsover. För att läsa artikeln klicka här.

När jag läste vidare om denna dr. Jay Gordon fann jag att en av många jag följer på YouTube faktiskt har använt sig av metoden i fråga. Hon har dessutom gjort en video om hur hon med metoden faktiskt lyckades få sin dotter att sluta nattamma.

Med artikeln och videon i ryggen började jag diskutera med Kalle om detta. Han var på och jag kände att jag hade allt stöd jag behövde. Elis är ju stor nog att sova på natten utan mat nu när han är 1,5 år gammal. Han följer sin kurva perfekt och är en frisk och glad gosse. Vi hade inget att förlora.

Så helgen började närma sig och vi bestämde oss att nu kör vi. Natten mot lördag skulle bli första dagen av detta ca. 10-dagars schema som dr. Jay Gordon pratar om. Läs mer i artikeln här. Tilläggas bör att denna metod är inte till för barn under 1 år.

Vi båda bävade lite för hur dessa tre första nätter skulle te sig. Vår lilla älskling älskar ju att amma sig igenom nätterna. Vi enstaka tillfällen förut när jag försökt ta bort bröstet så jag kan vila någon timme har han blivit rasande och vaknat. Så vi väntade oss en förtvivlad, förvirrad och upprörd Elis. Helt resonabelt ändå när vi helt plötsligt ska byta en vana som funnits hela hans liv. Jag tänkte att det förmodligen inte skulle bli så mycket sömn. Men till våran förvåning var han helt med på noterna. Vi kunde till och med skippa dom första stegen och hoppa rätt till sista delen i metoden.

Mellan 22-05 har vi bestämt att tuttarna sover. Detta pratade jag med Elis om på kvällen. Även fast han är liten kändes det som om att han faktisk förstod. Jag försökte kommunicera på hans nivå och han till och med under nattningen vinkade ”natt natt” till tuttarna efter amning och stoppade tillbaka dom i linnet.

Han vaknade ca. 5-6 gånger och bad om tuten 3 av dom gångerna. Jag försökte vara lugn och trygg och hade honom nära och erbjöd en massa gos och vatten. Utan tårar och motstånd gick han med på detta. Nappen fungerade utan problem och han styrde den väldigt bra själv. Klart han gnydde till några gånger och försökte be om tutten fast jag sa lugnt men bestämt att dom hade gått och lagt sig. Men inget drama, skrik och tårar. Hur fantastiskt är inte det? Hur kan han ha förstått allt detta? Det är helt otroligt.

Han ammade inte något förens klockan slog 06.13. Förstår ni hur utvilad jag kände mig? Hur stolt jag var över vår son? Han vaknade där på morgonen och bad om tutten och när han sen ammat klart var han så lycklig. Till och med skrattade nöjt.

En äldre bild från när vi nattamma…

Och med den fantastiska natten blev vi lite mer nervösa att det var nybörjartur. Men följande två nätter har varit lika fantastiska. Han har helt köpt detta med att på natten sover alla, inklusive tuttarna. När det sen är morgon får man amma. Likaså under hela dagen och när man ska somna för natten.

Jag ska väl lite ropa hej ännu men såhär fjärde natten hoppas jag på att det ska fortsätta flyta på bra. Men att sluta amma helt kommer dock att dröja ett tag till. För att amma under dygnets vakna timmar känns fortfarande nödvändigt ur alla perspektiv men framförallt älskar vi det. Så där får nog Elis styra ett tag till. Förhoppningsvis väljer han att sluta innan nästa år börjar. Tiden får helt enkelt utge.

Uppdatering på hur nästkommande nätter är lovas.

Standard

3 thoughts on “Sluta nattamma?

  1. C skriver:

    Åh, så fint! Och spännande att följa nu.
    Vi vill använda oss av samma metod när det är dags. Vår A fyller ett år nästa vecka, men jag ska börja jobba i samma veva och känner att det blir för mkt förändring. Älskar också att amma, men har likadana nätter som ni. Känns som att ”ju äldre desto lättare” med Gordons metod eftersom man förklarar mycket och använder språk. Lycka till!

  2. Pingback: Sluta nattamma II | HELHET

Kommentera

