13-18 månader, Allmänt, Elis, Kost & Näring

Provokation av mjölkprotein

Nu har vi träffat dietisten till Elis. Jag kan väl inte säga jag lärde mig något nytt direkt. Men vi fick bekräftat hur vi tänkt göra och det är ju alltid skönt. Jag fick dock bita mig i läppen när hon började tjata om hur viktigt det var att ge honom köpe välling och köpe gröt. Han kommer ju få järnbrist annars sa hon. Även andra brister m.m. Jag förstår dock inte hur hon kan yttra sig om det då hon har alla hans uppgifter om tillväxt. Att han är en frisk och glad kille. Och man behöver absolut inte konsumera köpe gröt och välling. Blir så arg över att dom är så köpta av dom stora företagen. Men jag ska inte gnata på om det mer.

Hon gav mig i alla fall frikort att äta hur mycket mjölkprotein som helst. Go all in var just hennes ord. Om Elis inte reagerar på en vecka eller två kan vi gå över till att börja provocera direkt i hans kost. Det var ungefär lite så vi själva hade tänkt. Att vi först skulle gå genom amningen och sen beroende på reaktion eller ej gå till hans kost. Dock var jag inte beredd på att jag skulle äta allt jag ville så att säga.

Det är i alla fall ett systematisk schema med dag för dag med olika mängder mjölkprotein vi ska introducera i hans kost. Oftast är det så att det fungerar vissa steg men sen kan en reaktion komma och då börjar man om på ruta ett. För att se var gränsen är osv. Som jag skrev innan så är vi inte i behov av att han ska kunna dricka ett glas mjölk men att i maten kunna använda skulle vara bra. Framförallt underlätta på förskola m.m.

Vi tog oss direkt till sjukhuset kafeteria för en fika efter besöket. En ekologisk kravmärkt, dock laktosfri (jag är laktoskänslig) blåbärsmuffin blev det för min del. Första riktiga mjölkproteinet. God var den. Men det är många tankar som snurrar hos mig nu. Hon gav mig klartecken att äta ALLT, men hur fasiken kommer min kropp regera? Jag menar den har ju inte fått i sig mjölkprotein på 1,5 år?! Hur konstigt är inte det att rekommendera. Tur att jag har lite förnuft att inte vräka i mig allt jag kommer åt och att jag känner min kropp.

Jag är glad över beskedet och denna plan, misstro mig inte. Men det är en liten oro och ledsamhet jag har i kroppen. Jag vill göra det rätt och äta rätt mjölkprodukter. Jag vet ju att min kropp har mått bra av att utesluta mjölkproteinet men att jag vill kunna äta lite som jag skrivit tidigare. Smör, getostar, lite grädde i maten.. för min Oatly iKaffe släpper jag inte i första taget.

Uppdatering följer..

Standard

One thought on “Provokation av mjölkprotein

  1. Pingback: Mjölkproteinuppdatering II | HELHET

Kommentera

