13-18 månader, Allmänt, Elis, Kost & Näring

Mjölkproteinuppdatering II

Här kommer en liten uppdatering om hur det går med mjölkproteinet via amning. Det har nu gått tre dagar sen jag började äta mjölkprotein. Läs om besöket hos dietisten här. Elis har inte reagerat över huvudtaget. Inte ens med lite, lite, lite magknip. Han är med andra ord helt opåverkad. Magen sköter sig precis som vanligt och när han väl somnat sover han relativt bra. Det som bökar är hans tänder och det har det gjort sen en vecka tillbaka. Det bådar gott med andra ord.

Jag däremot känner av att jag börjat äta mjölkprotein. Magen är inte riktigt med till hundra procent men det är inget farligt så att säga. Jag tar det lugnt och försöker tänka på att inte vräka i mig och dricka ren mjölk kommer jag nog aldrig göra. Haft ballongmage igår kväll och magont två gånger. Inget superjobbigt men jag märker att den är påverkad. Min mage har ju mått topp topp när jag uteslutit mjölkproteinet. Men jag ska ta det ännu lite lugnare med intaget. Magen fick nog sig en stor chock då jag i lördags åt Princesstårta och annat gott på lillasysters kalas. Dock var det laktosfritt men ändå.

Det jag ätit hittills är fetaost, halloumi, grädde, marzansås, smör, choklad och parmesan. Så inte så mycket med anda ord. Jo jag provsmakade turkisk yogurth som jag har längtat efter till och från. Fy farao vad äckligt det var. Ville snudd på kräkas av smaken. Det var precis som när jag smakade en knivsudd clotted cream i England. Så konstigt att något som varit gott kan bli så äckligt.

Chokladen mådde jag också lite illa av. Är ju van att kunna äta choklad i mängder men tre små bitar och jag klarade inte av mer. Det är ju visserligen bra. Jag älskar ju min eko mörka mjölkfria choklad med nougat. Vivani Nougat…!! Prova den och ni kommer inte att ånga er.

Fem dagar kvar innan vi provar att ge Elis lite smör. För jag har svårt att se att han skulle reagera under dessa fem dagar. Jag lovar att uppdatera snart igen på denna front. Men tills dess.. Ni som varit i samma båt, hur har mjölkprovokationen fungerat för er? Hur ser er resa ut? Dela med er gärna. 

Standard

Kommentera

