19-24 månader, Elis

Förskolestart 

Så kom måndagen vi både längtat och oroat oss för. Måndagen då vår skatt skulle börja på förskolan. En annan förskola än den vi vill att han ska gå på. Men fram tills han får sin plats på Waldorf ska han gå här, på ett föräldrakooperativ. 

Jag fick äran då jag hade hål i mitt schema att vara med honom första dagen av tre inskolningsdagar. Som vi alltid gör pratar vi med Elis (trots att han kanske inte begriper allt) om vad som ska hända så att han är så förberedd som möjligt. Gladeligen sprang han med ryggsäcken på till dörren när vi gjort oss i ordning för dagen. Och han sprang i stort sett med ett leende på läpparna hela vägen fram till förskolan. Vem behöver vagn med så mycket spring i benen?

Vi klev innan för dörren på hans avdelning och jag såg direkt Elis hylla. Blödiga jag blev helt till mig. Där och då insåg jag att det är en ny fas vi kliver in i. En del av mig vill inte ge med mig, som alltid. Dessa övergångar är inte alltid så enkla ska ni veta. Jag ska försöka krama om det nya och välkomna fasen med glädje. 

Dagen gick faktiskt över förväntan. För oss båda ska jag tillägga. Vi har ju en härlig, kommunikativ och väldigt socialt litet barn. Han vet vad han vill och inte rädd för att visa det. Han har skolats in med fyra andra barn dessa tre dagar och är den äldsta av dom. Veckan innan skolades fyra andra barn in där några är äldre än Elis. Totalt är barngruppen på 14 barn där åldrarna är mellan 1 år – 2,5 år.

I morgon är det dags att låta honom få pröva sina vingar själv på förskolan. Kalle kommer lämna och stå stand by i parken brevid då jag är i skolan och pluggar matte. Jag kommer ha svårt att fokusera till 100% på lektionen men så får det vara. Jag tvekar dock inte en sekund på att han kommer klar detta galant och inom snar framtid kommer vi nog få det svårt att få med honom hem. Det känns skönt att vi har kunnat ha honom hemma så länge som vi faktiskt kunde, hela 21 månader. För nu känner vi honom utan och innan. Han kan kommunicera med fler än bara oss och är trygg i sig själv. 

Det märks såklart på honom att det är mycket nytt. Sömnen är mera livlig, han pratar i sömnen och vaknar till oroligt. Han bearbetar enormt mycket i sömnen. Ikväll är det mycket brandbil och pappa som sägs då branlarmet drog igång och brandkåren kom till förskolan. Inga fara skedd men lite för mycket ånga ur ugnen som triggade igång larmet. 

Men jag tänker att det är bra att bearbeta i drömmens värld. Jag skulle nog vara orolig om vi inte märkte någon påverkan alls. 

Håll tummarna att allt går fint för Elis i morgon!

Standard

2 thoughts on “Förskolestart 

Kommentera

