19-24 månader, Allmänt, Elis

När det inte flyter på 

Elis vill numer inte gå till förskolan. Eller han vill inte skiljas från mig. Inte en sekund får gå då han inte är fastklistrad på mig om jag finns i närheten. Om han kunde skulle han nog vilja krypa tillbaka in i livmodern. Han har det väldigt jobbigt just nu med allt nytt. 

Jag känner mig vilsen i min roll som mamma. Känner att jag har svårt att stötta honom i denna period. Han får vara nära mig så fort vi är tillsammans. Vi pratar, gosar och bara är. Men det känns inte som att det är tillräckligt. Vad kan jag göra? 

Detta drar upp tankar som att jag skiter i plugget och jobb och är hemma med honom ett halvår till. Eller skiter i jobb och så får han vara på förskolan tis-Tors 9-14.30. Lite kortare dagar och mindre tid. Usch.. Många jobbiga tankar. Som att dom inte skulle ge han emotionellt stöd om han är ledsen. Att han bara får gå runt och gråta i saknad (OBS! detta har inte hänt vad vi vet). Att han skulle helt tappa förtroendet för oss.. Nej usch vad detta med förskola och inskolning och allt annat är skitjobbigt. Varför kan man inte bara vara hemma hela familjen?!

Jag skulle lämnat idag men jag klarar inte av den biten nu när Elis har det så svårt. Jag tänker att det är lättare för honom om Kalle lämnar då vi sagt hej då hemma först. Elis ville inte alls länna mig nu och försökte säga hej då till Kalle istället. Så det var med tårar Elis sa hej då till mig. Fan.. Ont gör det. 

Nu ska jag plugga men det ända jag kan tänka på är hur lämningen går för dom två. Jag hoppas att det fungerar relativt smärtfritt. Hoppas hoppas att det får bra för honom idag. Min lilla skatt.

Standard

One thought on “När det inte flyter på 

  1. boel olsson skriver:

    det är hemskt svårt,håller med dig,varför kan man inte bara vara hemma tills dom inte behöver en längre,men men tyvärr är det nog många som får gå igenom denna enormt svåra sits kram

Kommentera

