19-24 månader, Allmänt, Elis

Snor, hosta och astma 

Det här med att börja förskolan utmanar verkligen immunförsvaret. Liten är sjuk igen med andra ord. Förkyld med en touch av astma. Det som är bra är att vi kan lindra astman med eteriska oljor tack och lov. För inhalator. Får inte komma i närheten av honom för tillfället. Han slänger sig handlöst på golve, säng eller soffa. Går verkligen inte. Hur gör andra föräldrar? Känns ju som värsta misshandeln om man skulle tvångshålla och trycka på masken? Ska väl tillägga att om han verkligen inte skulle kunna andas bra pga astman skulle vi ju försöka mer att få honom inhalera. Missförstå mig inte.

Igår var det min tur att vara hemma med lilleman. Kalle hade sovmorgon, vilket underlättade på morgonen. Jag styrde upp en riktigt god frukost. Måste maxa vitaminintaget med frukt. Det blev hemmagjord rawnola (havregryn, dadlar, kokos, hampafrön, vanilj och kanel) som serverades med grapefrukt, äpple, passionsfrukt och gojibär.

Hela familjen njöt! Jag var väldans glad att Elis åt. För denna gång trots sjukdom har han någorlunda aptit. Jag blir dock så sjukt irriterad över att han ska behöva vara sjuk såhär ofta.. Jag förstår ju att små barn är oftare sjuka för att bygga deras immunförsvar. Men att det ska gå några dagar mellan sjukligheterna har jag svårt att acceptera. Vi booster ju honom med probiotika och d-vitamin. Han äter bra mat. Dricker vatten ofta. Det är väl det där med frisk luft som blir lidande pga av att vi blir låsta hemma med sjukligheterna. Va gör man? Hur kan vi boosta mer? Hur gör ni? 

Standard

Kommentera

