Allmänt, sjuksköterskeprogrammet, Uncategorized

I made it even when she didn’t believe in me

Här kommer en uppdatering kring mina studier. Som dom flesta vet har jag tragglat med komvux hela hösten och dessutom sökt in nu till våren till sjuksköterskeprogrammet. Dom kurserna jag saknade (då jag läste hantverksprogrammet på gymnasiet) för att kunna söka in till sjuksköterskeprogrammet var Matematik 2b samt Naturkunskap 2. Jag fick såklart tenta av kurserna 3 veckor innan terminen slutade (vilket jag listade ut två veckor innan det skulle vara klart) och lyckades kamma hem ett D i matematik och C i naturkunskapen. Jag klappar mig själv på axeln! Målet var att bli godkänd och det lyckades jag ju med och lite till.

Efter att ha kompletterat min ansökan med mina betyg från kurserna fick jag vänta två veckor innan jag fick första antagningsbeskedet. Jag sökte in till Sophiahemmet som förstahandsval, Karolinska som andra val och Ersta som tredje val. Såhär i efterhand så skulle jag lagt Ersta som andra val men det gör inget i dagsläget.

Jag hade räknat med att komma in som reserv på utbildningarna efter att jag pratat med den sämsta studie och yrkesvägledaren jag träffat. Eller rättare sagt så sa hon till mig att jag inte kommer komma in om jag inte gör högskoleprovet (vilket jag inte gjort) och jag kanske inte kommer in på det heller. Hon tyckte jag skulle ”tänka om” och kanske studera till undersköterska på komvux. Kanske att dom i framtiden skulle ändrade rent politiskt att man kunde söka vidare på den utbildningen till barnmorska eller något annat. Hon var den mest oppeppande och stöttande studie och yrkesvägledaren, verkligen fel person på fel plats. Hon hade inte ens tittat på mina betyg. Plus att hon dessutom skulle ”hjälpa” mig men min CSN ansökan i början av terminen och hon gjorde fel två gånger så att jag inte fick mitt CSN förens i oktober. Så när jag fick mitt första antagningsbesked så ville jag bara skrika DU HADE SÅ JÄVLA FEL!!!!! Men jag är ju en god människa och skrattade högt inombords.

img_2398

Som det går att se ovan så står jag som reserv till Sophiahemmet på plats 18, reservplats 8 till Karolinska  och blev antagen till Ersta. Jag blev alltså antagen till en utbildning enbart på mina betyg. Det är stort om något. Jag tackade ja till reservplatsen till Sophiahemmet då jag först och främst vill gå där för att dom sedan har Barnmorskeprogrammet som jag vill läsa efter mina sjuksköterskestudier. Det skulle kännas kul at vara på samma skola och känna sig ”hemma” när jag sedan pluggar tre terminer till efter ett års jobb som sjuksköterska.

Men jag är inte naiv utan tackade även ja till Ersta som faktiskt rent logistiskt är det bästa valet. Kortaste resvägen och en väldigt bra omtalad utbildning, kända för att läsa mycket etik. Karolinska tackade jag nej till då det ligger helt fel till och är mer medicinskt inriktad än dom andra utbildningarna.

Nu väntar jag på andra antagningsbeskedet som jag får reda på nu på torsdag. Det är så spännande. Studielån och studiebidrag är redan ansökt om och godkänd. Jag vet att jag har en av många kursböcker inhandlade sen jag studerade på Axelsson gymnastiska institut för fyra år sen. Jag känner peppen inför vårterminen och det känns som att många saker faller på plats efter en lite omtumlande höst. 

Standard

One thought on “I made it even when she didn’t believe in me

Kommentera

